RAKYTNÍK

Rakytník řešetlákový pochází původně z jihu Evropy, ale rozšířil se až do Skandinávie a Číny.
Oranžové plody mají prý 10 x více vitamínu C než pomeranč a kromě toho ještě vitamín A, D, K, F, rutin a další biologicky aktivní látky jako karotenoidy, flavonoidy, ovocné kyseliny, cukerné alkoholy a hodnotný olej v semenech i plodech. Rakytník podporuje imunitu, léčí zažívací potíže, nemoci plic a kloubů, rozpouští hleny, snižuje horečku, hojí zanícené a podrážděné sliznice a oči a ulevuje bolavým kloubům, protože detoxikuje játra. Dlouhodobě podávané plody pomáhají odolávat stresu. Plody můžeme bez obav konzumovat syrové, ale pozor, jsou velmi kyselé, komu to vadí, může si je třeba přidat do sladkého koktejlu. Plody se používají na sirupy a zavařeniny, dají se i sušit na čaj nebo zamrazit. Olej lisovaný z plodů léčí kůži poškozenou ozařováním, popáleniny, omrzliny a další kožní defekty. Olej má významné protinádorové účinky, léčí deprese, tlumí bolesti, hojí žaludeční vředy a záněty střev. Nejvíce účinných látek má rakytník na začátku podzimu, chutnější je ale až po přemrznutí, úplně stejně jako šípek. Větve neřežeme, jak to někdo doporučuje, keře tím trpí. Léčivé látky obsahují i listy, semena a kůra, ale v menší míře než plody, sušené listy a kůra se přimíchávají do směsí.


3 komentáře:

  1. Hned jsi jdu pár kuliček natrhat. Díky za připomenutí. Slávka

    OdpovědětVymazat
  2. Máme na zahradě, dělám sirupy a dávám do mrazáku, nakládám do medu (ale to se musí brzy zkonzumovat). Je opravdu vynikající.
    Alena

    OdpovědětVymazat
  3. Také zbožňuji rakytník naložený v medu - uchovávám v lednici, čímž se trvanlivost prodlouží... Letos jsem také zkusila experimentovat: 1) rakytník jsem odšťavnila, část 100% šťávy jsem použila na výrobu marmelády a část jsem smíchala s medem, nalila do malých skleniček a dala na chvilku sterilovat do trouby. Tato koncenrovaná rakytníkovo-medová šťáva je vitamínovou bombou do ranních obilných kaší! 2) drť z odšťaveného rakytníku jsem usušila a nyní používám na přípravu čaje (lze jím vylepšit různé bylinné směsi nebo je výtečný v kombinaci s čajem roibos) 3) omytý rakytník jsem dala do skleniček, přidala lžíci medu a špetku soli a dobře uzavřené skleničky jsem nechala cca 20 minut v troubě sterilovat. Od kamaráda včelaře jsem se dozvěděla, že nedávný výzkum vyvrátil teorii, že zahřátím med ztrácí cenné živiny...

    OdpovědětVymazat