KVĚTÁKOVÝ SALÁT S AVOKÁDEM

Hlávku květáku uvaříme v páře, rozebereme na růžičky a necháme vychladnout. Salátovou okurku a cibuli nakrájíme. Nasucho na pánvi opražíme 50 g mandlí a 50 g slunečnicového semínka a umeleme je. Do mixéru vložíme dvě pokrájená rajčata, jedno avokádo, mletá semínka s mandlemi, lžíci vinného octa, sůl, pepř a stroužek česneku. Rozmixujeme dohladka. V míse promícháme květák, okurku, cibuli, svazek rukoly a zálivku. Je výtečný!


SMETANOVÁ RÝŽE S HOUBAMI A HRÁŠKEM

Úplná lahoda! Hrášek najdete na záhonku, pokud máte zahrádku vy nebo vaše maminka, babička nebo kamarád a při troše štěstí v trávě po dešti vyrostou i žampiony. To je fofr! Za dva dny jsou tam! Během vyloupávání hrášku můžete strašit děti nebo vnoučata hráškovými tesáky (u mě to nijak nepřekvapuje, můj syn si myslel, když byl malý, že jsem čarodějnice). No ale zpět k receptu.
Na lžíci oleje necháme změknout pokrájenou naťovou cibulku, přidáme 100 g pokrájených žampionů, osolíme bylinkovou solí a mícháme, dokud houby nepustí vodu a poté ji opět neodpaří. V té chvíli přidáme 200 g hrášku, opepříme, podlijeme lžící vody a krátce dusíme, dokud není hrášek poloměkký. Nakonec vmícháme 200 ml mandlové smetany a prohřejeme.
400 g basmati nebo jasmínové rýže propláchneme a osmahneme na oleji a naťové cibulce, jakmile se začne připalovat, osolíme a zalijeme 700 ml horké vody. Přivedeme prudce k varu, přiklopíme, zmírníme plamen na minimum a dusíme asi 20 minut, dokud se všechna voda neodpaří.



ZELENINOVÝ SALÁT S KUSKUSEM

100 g kuskusu namočíme na hodinu do 200 ml osolené vody. Ve velké míse promícháme nakrájenou zeleninu: drobné růžičky z jedné brokolice dvě minuty vařené v páře, salátovou okurku, červenou papriku, 4 – 5 rajčat, hlávkový salát, trochu rukoly a bazalky a dvě naťové cibulky. Nakonec vmícháme kuskus a spojíme zálivkou připravenou ze tří lžic panenského olivového oleje, soli, pepře a balzamikového octa podle chuti a utřeného stroužku česneku.


LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 29. TÝDEN ROKU 2017


HOUBOVÉ KARBANÁTKY S BROKOLICÍ

Houby rostou! Našli jste? Zkuste skvělé a navíc bezlepkové karboše!
400 g hub nakrájíme a podusíme na oleji se solí a kmínem. Hlávku brokolice pět minut povaříme v páře a nasekáme nadrobno. V míse promícháme s houbami, dvěma najemno nastrouhanými mrkvemi, dvěma nakrájenými naťovými cibulkami, 50 g mletého lněného semínka, které jsme na půl hodiny namočili do 120 ml vody, solí, pepřem a 5 lžícemi hladké kukuřičné mouky. Navlhčenýma rukama tvoříme karbanátky, které klademe na plech vyložený pečicím papírem a pečeme při 200 stupních půl hodiny. Podáváme s brambory a salátem.



KOKOSOVÝ DORT S MALINAMI

Jednoduchý, lehoučký a skvěle chutnající letní dortík! Jak vidíte, patří mezi moje oblíbené, hehe.
V míse promícháme 100 g celozrnné špaldové mouky, špetku soli, půl lžičky mleté vanilky, půl lžičky kypřicího prášku, 40 g kokosového cukru, 35 g kokosového oleje, změklého, ne však tekutého a 50 ml kokosového mléka (nejlépe doma vyrobeného, dá se ale koupit v tetrapacku, nikoliv v plechovce). Vzniklé těsto prsty vtlačíme do vymaštěné menší (20 cm) dortové rozevírací formy a pečeme při 180 stupních 15 – 20 minut. Necháme vychladnout a mezitím namočíme do 750 ml kokosového mléka dvě lžičky agarových vloček. Necháme je tam asi půl hodiny, potom vmícháme ještě 70 g rýžového sirupu a svaříme, dokud se agar zcela nerozpustí. Neuspěchejte to, může to trvat klidně i dvacet minut. Pokud nebude agar zcela rozpuštěný, neztuhne.
Na vychladlé těsto ve formě nasypeme 400 g malin a zalijeme je kokosovým mlékem s agarem. Lijeme pomalu. Necháme ztuhnout v chladu.



PEČENÁ RAJČATOVÁ OMÁČKA S OLIVAMI

Skvělá letní omáčka, je jí víc, tak co vám zbude, zavařte nebo zamražte nebo můžete použít poloviční dávku.
Spaříme, oloupeme a nakrájíme dvě kila rajčat. Vložíme je do pekáčku, vmícháme 100 g zelených a 100 g černých oliv, 50 g kaparů, asi dvacet bazalkových lístků, paličku česneku nakrájeného na plátky, sůl a 50 ml panenského olivového oleje. Pečeme při 180 stupních hodinu a podáváme se semolinovými těstovinami sypané rostlinným „parmazánem“.


CUKETOVÝ KOLÁČ S RYBÍZEM

Cukety rostou, rybíz dozrává, co to takhle splácat dohromady? A čokoládu k tomu! 
50 g lněného semínka umeleme a namočíme na 20 minut do 150 ml vody.
V míse promícháme 200 g polohrubé mouky, 200 g celozrnné špaldové mouky, špetku soli, 2 lžičky kypřicího prášku, 25 g nepraženého kakaa (případně praženého dáme o něco víc), 80 g kokosového cukru (nebo obyčejného cukru), 70 g strouhaného kokosu a 50 g na kousky nalámané bezmléčné čokolády nebo čokoládových peciček. Nakonec vmícháme 400 g černého rybízu, 100 ml slunečnicového oleje, namočený len a 480 g najemno nastrouhané oloupané cukety, včetně vody, kterou cuketa pustí. Dobře rozmícháme, ale ne dlouho, jinak se z toho stane lepidlo, nejosvědčenější je vlastní ruka 
Menší pekáček vymastíme kokosovým tukem a těsto do něho navrstvíme. Pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů 45 – 60 minut podle výkonu vaší trouby.
Ve vodní lázni rozehřejeme 50 g kokosového tuku a 50 g bezmléčné čokolády, metličkou vešleháme 2 – 4 lžičky kakaa a 1 – 2 lžíce datlového sirupu (nebo cukru). Nalijeme na upečený koláč a necháme vychladnout.



BRAMBOROVÝ SALÁT SE ZELÍM

Dokonce i brambory se zelím se dají pojmout jako letní jídlo, pokud použijete nové brambůrky a rané čerstvé zelí. Můžete zkusit například tenhle skvělý salát, který vás dokonale zasytí.
Kilo brambor očistíme, nové se nemusí loupat, uvaříme a nakrájíme na kostičky.
Na dvou lžících oleje osmahneme na půlkolečka pokrájenou červenou cibuli a 250 g uzeného tofu nakrájeného na malé kostičky. Přidáme menší hlávku červeného zelí nakrájenou na nudličky, čtyři lžíce hrozinek, osolíme, okořeníme lžičkou kmínu, lžičkou fenyklu, podlijeme naběračkou vody a dusíme do poloměkka. Ochutíme agávovým sirupem (nebo jiným sirupem či cukrem) a jablečným octem. Promícháme s pokrájenými brambory a naťovou cibulkou.


SALÁT S ŘEPOU

Tři mrkve nastrouháme nahrubo a orestujeme je na dvou lžících oleje. Tři červené řepy uvaříme, oloupeme a nakrájíme na kostičky. V míse mrkev a řepu promícháme s nakrájenou salátovou okurkou, 150 g kukuřice z plechovky, třemi naťovými cibulkami, 250 g cherry rajčat a polovinou nakrájeného ledového salátu. Osolíme a ochutíme balzamikovým octem.


LUNÁRNÍ KALENDÁŘ MARTINY LUKÁŠKOVÉ NA 28. TÝDEN ROKU 2017


SVATOJANSKÝ KALENDÁŘ

S Martinou v tvůrčím vytržení. Pohodovější kolegyni jsem si nemohla přát! Nejenže ustála moje neustálý mletí pantem, ale dokázala tu záplavu slov roztřídit na bejkárny a věci, které by se daly použít. Všechno svědomitě poslouchala, v duchu hodnotila, posuzovala a co se hodilo, zapsala, protože já všechno ihned zapomínám.
Bude to krásná spolupráce, jejímž výstupem bude kniha s názvem Svatojanský kalendář. Spojení astrologie, mystiky, hlubin i vzletů, bylinářství, kulinářství a psychologie. A kdoví čeho ještě. :)



HOUBOVÉ LASAGNE

Podle knihy 500 veganských receptů od C. Steen a J. M. Newman. Jsou výborné!
Na dvou rozehřátých lžících oleje 10 minut opékáme půl kila žampionů a 5 stroužků česneku, oboje nakrájené na plátky. Osolíme, opepříme, okořeníme sušenou bazalkou, vmícháme 30 g lahůdkového droždí (nejde o droždí určené kynutí!), zalijeme 500 ml rostlinného mléka (použila jsem rýžové), a vaříme zvolna 15 minut. Vmícháme 60 g hladké kukuřičné mouky dohladka rozmíchané ve 180 ml vody a krátce povaříme, dokud nezhoustne. Dáme stranou.
400 g extra pevného (lze použít i běžné tofu) tofu prsty rozmícháme se 30 g lahůdkového droždí, 40 g kešu rozemletých na prášek, 3 lžícemi panenského olivového oleje, solí, pepřem a 20 lístky bazalky natrhané na kousky. Prozatím dáme stranou.
Do hlubšího pekáčku (40/30) nalijeme část (cca čtvrtinu) omáčky, poklademe plátky lasagní a pak vrstvíme vždy omáčku, tofu krém, lasagne. Poslední vrstvy musí tvořit omáčka a krém. Pekáček zakryjeme alobalem a pečeme v troubě vyhřáté na 180 stupňů půl hodiny. Alobal odstraníme a 15 minut dopečeme. Podáváme se salátem.



MŮJ NEJOBLÍBENĚJŠÍ CHLEBA

Moje pečení chleba se ustálilo na tomto jednoduchém receptu. Peču dvakrát nebo třikrát do týdne, když se u nás sejde víc lidí, tak i častěji nebo dva chleby naráz. Tento poměr mouk a množství kvásku je pro mě optimální a nejlépe nám takto chutná. Vy si ho ale můžete upravit podle svého a vychytat ten svůj nejlepší chleba. 
Občas zkusím upéct něco jiného, třeba i z kvasnic, ale tenhle chleba ještě nic nepřekonalo a tvoří základ našeho každodenního jídelníčku. S chlebem nemáte nikdy hlad.
Můj chleba je celozrnný, z 600 g mouky a váží 1200 – 1300 g. Ještě se nestalo, že by zplesnivěl, maximálně ztvrdne, ale to já mám ráda, vždycky jsem babičce ujídala tvrdý chleba, který sušila pro králíky 
A jak jste na tom vy? Máte svůj osvědčený recept na chleba?


Recept tady už mám, ale pro vás, kteří ho chtějí znát, a nechce se jim hledat, ho zopakuji:
V míse promíchám 200 g čerstvě namleté žitné mouky, 200 g čerstvě namleté špaldové mouky, 200 g hladké bílé mouky, lžičku himálajské soli, po hrsti semínek slunečnice, sezamu, dýně a lnu a velkou lžíci sušené dobromysli. V odměrce dobře rozmíchám 35 g žitného kvásku a doplním do 600 ml teplou vodou. Promíchám s moukou, mísu vložím do mikrotenové tašky (kvůli udržení vlhkosti) a nechám 12 – 16 hodin v kuchyni kynout. Doba kynutí je závislá na teplotě v místnosti a na „síle“ kvásku. Poté promíchám tak, že těsto „natahuji“ a překládám, dělám to rovnou v míse, nikoliv na vále jako dříve. Do těsta se tak dostane vzduch a ten napomůže lepšímu vykynutí. Chleba je pak nadýchanější. Nechám čtvrt hodiny odpočinout a potom přemístím do obyčejné pozinkované, vymaštěné chlebové formy. Mokrou rukou upěchuji, posypu semínky a znovu vložím na dvě hodiny do tašky. Peču při 220 stupních půl hodiny ve formě, potom vyklopím, položím na mřížku vzhůru nohama a ještě 15 minut dopeču. 

Často se mě ptáte, jaký je důvod toho, že kvásek vykyne hezky, ale síla kvasinek na chleba už jaksi nestačí. Mně se to stalo také, tak jsem se obrátila pro radu k nejpovolanější odbornici, Maškrtnici. Ta mi vysvětlila, že v kvásku se přemnožily bakterie na úkor kvasinek a kvásek ztratil sílu. Doporučila mi jednou za měsíc kvásek radikálně omladit nebo založit nový: nechte jen lžičku kvásku, zbytek vyhoďte, přikrmte 150 ml vody a přiměřeným množstvím mouky na potřebnou hustotu, druhý den opět uchovejte jen lžičku a zbytek vyhoďte, znovu takhle hodně přikrmte a druhý den zase většinu vyhoďte a poté už postupujte dál jako obvykle.
Občas si také lidé stěžují, že je chleba příliš kyselý. To může mít dvě příčiny – nedobrý kvásek (udělejte nový nebo radikálně omlaďte) nebo problém spočívá jednoduše ve vašich chuťových buňkách neuvyklých na poctivý kváskový chléb. On totiž trochu kyselý opravdu je a musí být.
Kdo má doma zimu, používá malý trik: nádobku s kváskem a/nebo s těstem umístí do trouby, kde zapne světélko, žárovka troubu vytopí na potřebnou teplotu.



LILKOVÁ POMAZÁNKA

Výtečná a zdravá pomazánka, doporučuji!
Jeden lilek omyjeme, rozpůlíme podélně, pokapeme olejem, ochutíme bylinkovou solí a pečeme v troubě vyhřáté na 200 stupňů 45 – 60 minut. Necháme vychladnout a rozmixujeme spolu s jedním velkým masitým, spařeným a oloupaným rajčetem zbaveným semínek, dvěma utřenými stroužky česneku, solí, pepřem, lžičkou jablečného octa, dvěma lžícemi panenského olivového oleje a pěti lžícemi lahůdkového droždí (toto droždí není určeno ke kynutí těsta!).




KVĚTÁKOVÉ BIRYANI

Biryani je výtečně kořeněné a sypké severoindické rizoto. Klasicky se připravuje s masem z ovcí, ale my si ho pochopitelně uděláme bez něho 
200 g rýže basmati propláchneme v cedníku, necháme okapat a dosucha opražíme na pánvi. Dáme do rendlíku, přilijeme 400 ml horké vody, osolíme a vmícháme koření: ½ lžičky kurkumy, ½ lžičky mleté skořice, ½ lžičky tlučeného římského kmínu, ½ lžičky tlučeného koriandru, 10 celých hřebíčků a 6 roztlučených (vyloupaných) kardamomových tobolek. Přivedeme k varu, zmírníme plamen na minimum a pod pokličkou dusíme asi 20 minut, dokud se všechna voda nevsákne.
V hluboké pánvi rozehřejeme dvě lžíce oleje a za občasného míchání na něm dusíme ve vlastní šťávě a pod pokličkou jeden květák rozebraný na drobné růžičky a tři mrkve nakrájené na šikmé plátky. Zelenina musí zůstat křupavá. Osolíme.
Na lžíci oleje osmahneme asi 10 žampionů nakrájených na plátky, osolíme (se solí šetříme, na talíři můžeme vždy dosolit).
Rýži, zeleninu a houby promícháme a vložíme do vymaštěného pekáčku, který má pokličku. Směs pokapeme 120 ml horké vody, přiklopíme a 20 minut pečeme v troubě vyhřáté na 200 stupňů. Do hotového biryani vmícháme svazek nakrájené petrželky.
Mezitím připravíme výtečnou cibulovou posypku: Dvě až tři červené cibule nakrájíme na půlkolečka a osmahneme je dozlatova na dvou lžících oleje, přidáme 50 g kešu a 50 g mandlí nasekaných nahrubo, osolíme a ještě deset minut mícháme a opékáme. Na talíři vrstvíme na rýži jako chutnou ozdobu.
Podáváme se syrovou zeleninou nebo salátem.



LETNÍ ČAJ

Mám moc ráda čaje z čerstvých bylin. V létě jsou nejlepší na osvěžení mátové, heřmánkové, meduňkové, z jahodníku, maliníku a ostružiníku, ze šanty nebo dobromysli, pro barvu můžeme přidat topolovku nebo měsíček. Já si dnes uvařila třezalkový čaj s řebříčkem na zmírnění bolesti hlavy (dnes mě trápí), na lepší spánek a podporu látkové výměny. 
Jaký letní čaj nejlépe chutná vám? Pochlubte se! :)


NARRENTURM

Narrenturm je první částí husitské trilogie od Andrzeje Sapkowksého, který je mistr fantasy žánru. Pro mě osobně je to i první přečtená kniha tohoto autora. Nevím, nakolik se drží historických reálií, množství skutečných postav z období husitských válek působí ale důvěryhodně a předpokládám, že knize předcházelo důkladné studium. Kniha je to velmi zábavná a dobře napsaná, je to prima prázdninové čtení. Za husitské téma jsem moc ráda, vlastně mě ta doba nikdy moc nezajímala a na základě téhle zábavné knížky mě zajímat začala. To je ostuda, co?
Asi by to nebyl Sapkowski, kdyby do děje nepropašoval nadpřirozené bytosti, čarodějnice, mágy, zlá kouzla a umírněný humor. Sem tam se objeví i nějaká ta bylinka. No, zkrátka mě ta knížka velmi bavila a už jsem začala číst druhý díl.
Jen podotýkám, že trilogii nám půjčil kamarád a v tomhle stavu jsou knížky údajně kvůli velké oblíbenosti.