RYBÍZOVÝ KOLÁČ S OŘECHY

Šťavnatý, svěží koláč ze zmraženého rybízu. Ořechy mu dodávají luxusní šmak.
V míse promícháme 180 g polohrubé mouky, 70 g celozrnné špaldové mouky, 50 g celozrnné žitné mouky, špetku soli, 2 lžičky kypřicího prášku, 100 g kokosového cukru (nebo obyčejného cukru), 100 g mletých vlašských ořechů, 100 ml ořechového oleje a 280 ml vody. Vzniklé těsto rozetřeme na menší (40/25 cm) vymaštěný plech a posypeme rybízem. Pečeme při 180 stupních asi 40 minut.


ZAPEČENÝ HRÁCH SE ZELÍM

Lokální, sezónní, levné a zdravé.
Večer předem namočíme 400 g zeleného hrachu a druhý den jej v čisté vodě uvaříme doměkka. Osolíme, okořeníme pepřem, utřeným česnekem, lžičkou jablečného octa a rozmačkáme šťouchadlem na brambory, prolisujeme nebo rozmixujeme na kaši.
Na nudličky nakrájíme 700 g červeného zelí, vložíme do hrnce, maličko podlijeme, aby se nepřipalovalo, vmícháme sůl, kmín, 50 g hrozinek a dusíme doměkka. Ochutíme tmavým cukrem a jablečným octem.
Čtyři velké nakrájené cibule osmahneme na oleji dozlatova.
Do vymaštěné zapékací misky vrstvíme hrachovou kaši, cibulku a zelí. Zapečeme při 200 stupních asi 20 minut.


SIESTA VE SVATOJÁNU

Venku fouká a je opravdu nevlídno, a tak naše kočky tráví den nejlíp jako mohou. Dokážou si vychutnat přítomný okamžik, můžeme se od nich učit.


DATLOVÉ MUFFINY

Luxusní lahůdka bez cukru a mouky. Kdo chce zcela bez lepku, použije bezlepkové ovesné vločky.
24 vypeckovaných datlí namočíme do 250 ml vroucí vody a necháme dvě hodiny nabobtnat a změknout. 
Do mixéru vložíme polovinu (12) datlí i s vodou, ve které se všechny namáčely, 4 lžíce kakaa a rozmixujeme dohladka.
Umeleme nebo v robotu nadrtíme 120 g ovesných vloček a v míse je promícháme se lžičkou skořice, 2 lžičkami kypřicího prášku, špetkou soli a umletými datlemi. Vzniklé těsto rozdělíme do 12 vymaštěných muffinových formiček a pečeme při 180 stupních půl hodiny. Vyklopíme a necháme vychladnout. Mezitím si připravíme krém:
Zbylých 12 datlí vložíme do mixéru, přidáme 4 velké lžíce kokosového másla (lze vyrobit i doma intenzivním a dlouhým mixováním strouhaného kokosu až do hladké polotekuté konzistence), 3 lžíce kakaa, půl lžičky skořice, půl lžičky mleté vanilky, šťávu z půlky citrónu a vodu podle potřeby (s tou opatrně, aby krém nebyl příliš tekutý, přidávejte raději postupně, stačí asi 50 ml). Krém necháme vychladnout a poté zdobicím sáčkem rozdělíme na muffiny. Je to moc velká dobrota!



NOKY S HOUBOVÝM PESTEM

Velká dobrota! Pesto můžete podávat i k těstovinám, ale noky jsou noky.
Večer namočíme 30 g sušených hříbků do vody. Druh den nakrájíme cibuli a osmahneme ji na lžíci oleje. Vsypeme 150 g slunečnicových semínek, okořeníme oreganem, šalvějí, rozmarýnem a bazalkou (usušila jsem si vlastní „italskou“ směs) a asi deset minut opékáme, mícháme. Přidáme namočené houby i s vodou, 400 g pokrájených rajčat (v zimě použijeme sterilovaná či mražená), 100 ml bílého vína, osolíme a dusíme 20 minut. Rozmixujeme ponorným mixérem.
Noky připravíme obvyklým způsobem: kilo vařených, oloupaných a prolisovaných brambor, 300 g kukuřičné hrubé mouky, sůl, 1 lžíce Hrašky rozmíchané v troše vody (nahrazuje vejce) zpracujeme v těsto, vyválíme tenkého hada, krájíme na nočky, které vaříme v osolené vodě do vyplavání. Postupujeme rychle, stáním bramborové těsto řídne.



ČOČKOVÉ KARBANÁTKY S ČERVENOU ŘEPOU

Výborné, rychlé, zdravé.
Propláchneme 200 g červené loupané čočky, vložíme ji do hrnce, osolíme a zalijeme 300 ml vody. Zvolna vaříme, dokud se všechna voda nevsákne. Po vychladnutí promícháme s 250 g najemno strouhané červené řepy, solí, oreganem, utřeným stroužkem česneku, lžičkou drceného kmínu, vrchovatou lžící Hrašky rozmíchané v troše vody (nahrazuje vajíčko), 3 lžícemi sojové mouky, 1 lžící nori vloček a 1 lžící chia semínek. Necháme půl hodiny odpočinout a pak tvarujeme karbanátky, které smažíme na pánvi s olejem nebo pečeme v troubě.


MLGÁNÍ OLEJE

Ta čeština je stejně krásná, žejo? Má takové zvukomalebné slovo pro převalování oleje v ústech. A k čemu je to dobré? Pokud po dobu minimálně 15 a maximálně 30 minut převalujete v ústech sem a tam panenský, tedy za studena lisovaný olej, pomůže vám to s látkovou výměnou, tedy povzbuzením činnosti jater a ledvin. S tím souvisí nejen imunita, ale i například zdraví kloubů, zmírnění alergií, zlepšení zažívání i vyvážený hormonální systém. Správná funkce jater je pro nás, lidi žijící v zamořeném a toxickém prostředí, zcela klíčová. Bez zdravých jater nemůžeme být zdraví ani my.
Olej během převalování v ústech několikrát zřídne a zase zhoustne a když ho vyplivnete, má mléčně bílou barvu a je plný toxinů. Nejlépe je toto mlgání provádět vždy po probuzení, dokud jsme si ústa nevypláchli nebo dokud jsme dokonce nejedli a nepili, to by pak poněkud ztrácelo smysl. Jiří Janča doporučuje optimálně olej arašídový, slunečnicový nebo olivový, ale v posledních letech je stále oblíbenější i olej kokosový. Jakmile olej vyplivnete, ústa důkladně vypláchněte. Olej se nesmí v žádném případě spolknout!
Začněte pozvolna, protože zpočátku se vám bude zdát olej v ústech hnusný a budete mít dojem, že to nevydržíte ani chvilku, natož půl hodiny. Zkuste pár minut, co snesete a postupně přidávejte. Já to dělám už více než rok a vzpomínám si, že v prvních dnech jsem olej po pár minutách nekontrolovatelně vyprskla, jednou venku na trávníku, což nevadilo, ale jednou v koupelně, všude mastné kapičky, bylo to fakt úžasný na uklízení  A dnes olej v puse snesu klidně i tu půlhodinu. Je to proces dlouhodobý, dalo by se říct, že bychom si z toho měli udělat každodenní rituál už napořád. Jedině díky dlouhodobému praktikování se může projevit blahodárnost této osvědčené metody.




ZIMNÍ VÝŽIVNÁ POLÉVKA

Kroupy a červená řepy jsou potraviny jako stvořené pro zdraví našich jater. Ať už trpíte ekzémy, alergiemi nebo artritidou, či bojujete s virózou, potřebujete mít játra v té nejlepší kondici. Zelí navíc uklidňuje žaludek a ukrývá v sobě spoustu důležitých stopových prvků. Černucha podporuje činnost žaludku, jater a střev. Jedna polévka vás samozřejmě nevyléčí ze všech neduhů, ale třeba vás inspiruje k častějšímu zařazení těchto snadno dostupných a superzdravých surovin do jídelníčku. Navíc jsem pod sněhem v záhonu našla petrželku, která polévku krásně ozdobí.
Večer namočíme 150 g ječných krup do teplé vody se lžící jablečného octa (děláme to kvůli aktivaci fytázy), druhý den propláchneme v cedníku a necháme okapat.
Na dvou lžících oleje necháme zesklovatět pokrájenou cibuli, přidáme propláchnuté kroupy, osolíme bylinkovou solí, okořeníme lžičkou tlučené černuchy a chvíli opékáme. Vmícháme 400 g pokrájeného červeného zelí, 300 g červené řepy nakrájené na drobné kostičky a 2 lžíce rajčatového protlaku. Zalijeme 1,5 l vody a bez pokličky vaříme doměkka, dokud polévka nezhoustne. Dochutíme jablečným octem, případně dosolíme. Podáváme s kváskovým chlebem jako sytý oběd či večeři.



ŠNEKY S BATÁTEM

Klasika trošku jinak, vyzkoušejte!
Jeden větší batát (400 g) uvaříme doměkka, oloupeme a najemno nastrouháme.
V míse promícháme 300 g polohrubé mouky, 150 g celozrnné špaldové mouky, 80 g celozrnné žitné mouky, špetku hnědého cukru, špetku soli, sáček (10 g) instantního droždí, lžičku čerstvé strouhané citrónové kůry, nastrouhaný batát, 50 g rozehřátého rostlinného másla a 200 ml vlažné vody. Dobře zpracujeme na pružné těsto a necháme v teple v zakryté míse hodinu kynout.
Umeleme 100 g mandlí a 50 g vlašských ořechů, promícháme se 4 lžícemi hnědého cukru a lžičkou skořice.
Vykynuté těsto prohněteme na vále a rozválíme na placku, kterou pokapeme dvěma lžícemi ořechového oleje, potřeme 3 lžícemi neslazené dětské ovocné přesnídávky (měla jsem domácí jablečno/švestkovou), posypeme ořechovou směsí a stočíme do rolády. Nakrájíme na zhruba pěticentimetrové špalíčky a narovnáme do vymaštěné dortové formy. (Já použila 20cm formu, ale skoro se mi tam šneky nevešly, tak použijte větší). Necháme ještě dvacet minut kynout ve formě a pak pečeme při 180 stupních asi půl hodiny.



ZELNÁ POLÉVKA S VLOČKAMI

Výborná hustá zimní polévka, která zahřeje, je zdravá a navíc vám neudělá žádný průvan v peněžence.
Na dvou lžících oleje dozlatova opečeme dvě velké pokrájené cibule a 200 g nastrouhaného uzeného tofu se lžící uzené papriky, můžeme použít i troubu. Dáme stranou.
Na dvou lžících oleje osmahneme pokrájenou cibuli a 80 g ovesných vloček. Přidáme 450 g bílého zelí nakrájeného na nudličky, 450 g brambor nakrájených na kostičky, lžičku drceného hořčičného semínka, sůl, 1,5 l vody a vaříme doměkka. Hotovou polévku dochutíme jablečným octem, případně dosolíme.
Na talíři zdobíme opečeným tofu.