OVESNÝ JOGURT

Rostlinná varianta tohoto zdravého pokrmu. Používejte všude tam, kde se používá jogurt z mléka. Do pečení, zasyrova oslazený medem a s ovocem, do indických pokrmů a tak dále.
85 g celého ovsa večer nahrubo podrtíme v mixéru, propláchneme a zalijeme čistou vodou, nemusíme ji odměřovat, ráno ji vylijeme. 50 g ovesných vloček zalijeme 120 ml převařené vychladlé vody. Obě nádoby necháme přes noc v chladu. 
Do mixéru vložíme scezený, propláchnutý a okapaný oves, ovesné vločky i s vodou a přidáme 110 ml převařené vychladlé vody. Rozmixujeme dohladka, přelijeme do čisté suché sklenice (nejlépe vyvařené) a zakryjeme ubrouskem upevněným gumičkou. Necháme při pokojové teplotě kvasit dva až čtyři dny (čím déle, tím je jogurt kyselejší), dvakrát denně promícháme dřevěnou lžící nebo vařečkou. Po ukončení kvasného procesu uchováme jogurt v zavřené sklenici v chladu. Vydrží asi týden.
Pokud nemáme oves, vyrobíme jogurt pouze z ovesných vloček.





takhle jsem ho dnes použila


29 komentářů:

  1. Dobrý den. Děkuji za tip. Nějakou dobu již obdobně kvasím oves, ale že by mi napadlo jej pak rozmixovat a použít jako jogurt, tak to tedy ne :-) Vyzkouším a potěším se s výsledkem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, zkoušela jsem ho do muffinů, do indické rýže a jako klasický jogurt s čerstvým ovocem a datlovým sirupem, všechno bylo dobré :)

      Vymazat
    2. Dobrý den.
      Měl jsem již rozkvašeno, tak jsem pevnou část rozmixoval, smíchal s borůvkovou marmeládou z http://www.aso-online.cz/ a chia semínky a fakt dobrý. Z části "kalné" vody (po zcezení) jsem udělal nakyslou polévku se zeleninou a kopřivami a ještě zbylo coby ovesný kefír.

      Vymazat
    3. skvělý, to jste si hezky poradil :)

      Vymazat
  2. To budu muset také vyzkoušet :-)Vypadá to dost dobře a jednoduše.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Recept na tento raw ovesný jogurt neboli "oatghurt" už jsem viděla na nejednom foodblogu, ale můj první pokus provedený před několika měsíci nedopadl dobře a vůbec mi nechutnal, neb příšerně zapáchal a ta konzistence byla podivná :-( Teď jste mě ale nalákala se do toho pustit znovu ;-) Máte tento recept z knihy nebo z internetu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud kvasící oves zapáchal, patrně se v něm přemnožily bakterie. Nádoba musí být opravdu dokonale čistá a suchá, vodu použít výhradně převařenou. Výsledek má výrazně kyselou vůni, ale nezapáchá. Konzistence byla také asi způsobena bakteriemi, normálně je to taková nelepivá kašička. Recept je z internetu.

      Vymazat
  5. Hezký den, myslíte, že by šla i bezlepková varianta? Třeba z pohanky?

    OdpovědětVymazat
  6. Oves i vločky už se namáčejí v převařené vodě, nádoba vyvařena, tak pevně doufám, že druhý pokus výroby "oatghurtu" dopadne na výbornou...výsledek na vašich i jiných fotkách vypadá velice chutně ;-) Ještě dotaz k namáčení ovsa: Není škoda ráno vodu vylít? Myslím, že se tak zbytečně vylijí i některé živiny, nebo se mýlím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že ráno vylijete blokátory klíčících enzymů a asi i některé živiny, které se začnou po nějaké době vyplavovat.

      Vymazat
  7. Dobrý den, zkoušela jsem, těšila jsem se moc, ale výsledek byl děsný i s vyvařenými sklenicemi a převařenou vodou... Chuť po dvou dnech byla příšerně kyselá, v pozadí bylo cítim syrový oves, konzistence spíš řidší. Nejspíš to tak být nemá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, určitě záleží na individuálních chutích, ale příšerné by to být opravdu nemělo. Já mám radši kyselejší věci, takže jsem ho nechala kvasit čtyři dny a v pohodě. Syrový oves jsem necítila, ale možná je to tím, že ho konzumuji denně ve snídani :) Konzistencí připomínal hustý smetanový jogurt. Je mi líto, že se nepodařilo.

      Vymazat
    2. Dobrý den, tak mi to nedalo a zkusila jsem to znovu. Druhy pokus o malo lepsi, ale pořád to bylo trochu moc kyselé a nahořklé. Třetí pokus jenom z vloček a ten je sice mazlavější, ale chuťove super. Snad to už bude jenom lepší...

      Vymazat
    3. Dobrý den, ano, z vloček je to pro nenavyklé přijatelnější, máte pravdu :)

      Vymazat
    4. Ještě přidám, kdyby někdo chtěl vyzkoušet trocha jiný postup, který se mi osvědčil - převařím v kanvici 380 ml vody a vliju do 7-dl zavařovací sklenice. Zavíčkuju a převrátím na chvíli vzhůru nohama. Nechám úplně vychladnout. Navážim si 200 g ovesných vloček a namelu v nožovém mixéru na moučku. Tu vsypu do vychladlé převařené vody a zamíchám. Nechám půl dne nebo přes noc v lednici naboptnat a znova zamíchám. V případě potřeby ještě doliju převařenou vychládlou vodu. Víčko dám naspátek, ale nezatahuju. Pak už jenom míchám ráno a večer a po dvou dnech to voní jako jogurt a chutná jako jogurt s vločkama.

      Vymazat
  8. Hlásím, že můj druhý pokus výroby "oatghurtu" dopadl na výbornou! Dávám za pravdu, že použití převařené vody a vyvařené nádoby, nejlépe i náčiní, kterým oves 2x denně promícháváte, je při výrobě velice důležité! Já jsem navíc na začátku kvašení přidala i špičku nože soli, jako když vyrábím pickles (mléčně kvašenou zeleninu). Ovesný jogurt byl po 2 dnech krásně prokvašený, konzistence hustá a chuť akorát nakyslá. Třetí den už byl mnohem řidší a také kyselejší, ale i tak chutný. Přidala jsem do něj rozmačkaný banán, mleté lněné semínko, karob, špetku skořice, neslazené pohankové lupínky a domácí zavařené ovoce. Byla to fantastická "müsli" lahůdka ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. Dnes se mi stalo, že se mi ovesný jogurt nějak příliš překvasil,jestli se to tak dá říci... měla jsem ho na slunci a najednou koukam, sklenice je úplně plná jogurtu, tak jsem zamíchala a za hodinu to začalo bobtnat zase... uznávám, že jsem nepoužila převařenou bodu-myslite, že to může být tím?Může to byt nějak na závadu? Chuť je hodně kyselá...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v teple rostou kvasinky rychleji, tak je to určitě tím, důrazně doporučuji udržovat veškeré nádobí pro manipulaci v čistotě, nejlépe vyvařené

      Vymazat
  10. Zkusila jsem část ovsa nahradit pohankovou lámankou (50g pohanka + 35g oves) a funguje i chutná to skvěle, po dvou dnech pěkně prokvašeno ;-) Jen doporučuji dát méně vody, nechat směs hustou, neb při kvašení to zřídne víc než při 100% ovesné variantě...

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý den,proč je třeba tam dávat i ovesné vločky?šlo.by to i jen z ovsa?a hlavně co kdybych tam dala prášek z pro biotické kapsle?miluji jogurtovitou chuť a moc mi chybí.i střeva cítím to potřebují.a hlavně proč před namaven oves nahrubo nadrtit?jinde jsem si přečetla ze se mači vcelku...je to proto aby voda lépe vsala?a oves víc nabyl?přece jen když se vaří,nabyde a je stravitelnéjsi tak třeba proto jej namelete....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, kvůli chuti. Pokud použijete samotný oves, jogurt bude hodně ostrý, ale je to na vás. Biotickou kapsli neznám. Oves se musí nadrtit, jinak by z toho nebyl "jogurt", ale zkvašené zrní. Ale jestli chcete, zkuste to jenom z celého ovsa, bez přidáním vloček, dostanete zkvašené obilí, ale co s tím dál budete dělat, nevím :) Dost dobře nechápu to o tom vaření. Tohle se nevaří. Omlouvám se, jestli dobře nerozumím vašim otázkám.

      Vymazat
  12. Dobrý den,proč je třeba tam dávat i ovesné vločky?šlo.by to i jen z ovsa?a hlavně co kdybych tam dala prášek z pro biotické kapsle?miluji jogurtovitou chuť a moc mi chybí.i střeva cítím to potřebují.a hlavně proč před namaven oves nahrubo nadrtit?jinde jsem si přečetla ze se mači vcelku...je to proto aby voda lépe vsala?a oves víc nabyl?přece jen když se vaří,nabyde a je stravitelnéjsi tak třeba proto jej namelete....

    OdpovědětVymazat
  13. Další můj experiment dopadl na výbornou - 85g ovsa jsem doplnila 50g JEČNÝCH vloček ;-) Pro mne nejlahodnější je tento "jogurt" říznutý troškou sojového jogurtu - buď Soyade nebo Vanilkový Take it veggie z Kauflandu ;-)

    OdpovědětVymazat
  14. Milá paní Evičko, kvůli současné situaci nemohu pro mléko, abych si vyrobila jogurt a upřímně mi velmi chybí, zkusím vaši variantu a opět moc děkuji za recept a inspiraci.
    Vše dobré Vám přeji.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat