BABIČČINA RAJSKÁ POLÉVKA

Svítek v polévce s jíškou – to už se dneska skoro nedělá. Jíška je málem dietní a zdravotní pohroma a se svítkem se nikomu nechce patlat. Co se týká vajíček – nu, tak jediná pro mě přijatelná jsou ta od vlastních slepic. Kdybyste viděli, s jakou činorodou bezprostředností vyráží po ránu zkoumat zahradu, s jakou rozkoší se popelí v suché hlíně pod stromy, jak se dojemně radují ze života a jak jsou srandovně zvědavé, už nikdy byste si klecová vejce nekoupili, protože to je skutečně strašlivé mučení úžasných tvorečků. Ale zpět k polévce.
Na lžíci oleje necháme zesklovatět pokrájenou cibuli, přidáme kilo nakrájených rajčat, 1 hřebíček, 8 kuliček pepře, 1 velký bobkový list, 4 kuličky nového koření a lžičku tymiánu. Osladíme lžičkou rapadury (nebo cukrem), osolíme a dusíme deset minut. Zalijeme 1,5 litru zeleninového vývaru a vaříme 20 minut. Mezitím připravíme jíšku a svítek. Rozehřejeme v rendlíku 30 g rostlinného másla a spolu se 40 g hladké mouky umícháme světlou jíšku, kterou rozmícháme v polévce. Povaříme a poté polévku propasírujeme přes cedník.
Svítek: 4 žloutky ušleháme a postupně je vmícháme do tuhého sněhu ze 4 bílků spolu se solí, sušenými či čerstvými bylinkami a 100 g hladké mouky. Vymastíme a vysypeme malý pekáček a do něj těsto rozetřeme. Pečeme při 170 stupních asi 15 - 20 minut. Po vychladnutí nakrájíme na kostečky, jak říkávala babička, které vkládáme do talíře polévky až na stole.



3 komentáře:

  1. Vynikající, vařila jsem různé rajské polévky podle všemožných receptů, ale tahle vaše "klasika" je bezkonkurenční. Mňam a díky za recept.

    OdpovědětVymazat
  2. Já se ji chystám co nevidět také vyzkoušet a možná i ten svítek, ten vůbec neznám, ani od babičky.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem vyzkoušela a super, moc díky za recept, i svítek mě mile překvapil, dobrá by byla i s nočky. Jsem moc ráda za takové klasické recepty.

    OdpovědětVymazat