LÉČIVÁ SÍLA DIVOKÝCH BYLIN A ZELENINY

Nová kniha od Wolfa-Dietera Storla je neobvyklá v tom, že představuje zeleninu jako rostliny s tajemnými vlastnostmi a umožňuje nám pohled, kterým se většina z nás na zeleninu zkrátka nedívá. Hýčkáme si naše heřmánky, bezy, mateřídoušku a pelyněk a zapomínáme, že i dýně, brambory, papriky, pórek, okurka a hrách jsou léčivé byliny, kterým náleží stejná úcta a vděk. Opsala jsem vám pro představu kousek z kapitoly o rajčeti:
„Mylná představa, že rajče je stejně jako ostatní lilkovité rostliny čarodějnická rostlina, která může způsobit šílenství a halucinace, vzala už dávno za své. Alkaloid solanin, který se nachází v zelených listech, je sice jedovatý – může způsobit závratě, nevolnost, podráždění žlučníku a ledvin, srdeční arytmii, návaly pocení, křeče nebo bezvědomí, ale o psychedelikum se rozhodně nejedná. Nebo snad ano? Každopádně jsem s rajčaty zažil neobvyklou a velmi poučnou zkušenost, o kterou se s vámi rád podělím. V jednom biodynamickém zahradnictví nedaleko Ženevy jsem celý den přivazoval rostliny rajčat a odstraňoval zálistky. Aromatické výpary té spousty rostlin v uzavřeném foliovníku byly velmi intenzivní. Jako obvykle a při podobných pracích jsem nechal své myšlenky volně plynout. Na mysl mi přišla ´vesmírná loď Země´s několikamilimetrovou vrstvou chlorofylu, na které závisí veškerý život na této planetě. Můj duch spatřil zbytečné ničení lesů a rozšiřování pouští. ´Žijeme na umírající planetě´, pomyslel jsem si zasmušile. Najednou jsem však byl jakoby vtažen do jiné dimenze. Anděl (musel to být déva rajčat) mi řekl: ´Mýlíš se. Zelený plášť Země je pouze vnějším výrazem plnosti života, která proudí vesmírem. Život a vědomí patří k podstatě Bytí a jsou nezničitelné. Buď klidný, konej svou práci a neboj se.´ Přišlo to z takové hloubky, že se to pro mě stalo přesvědčením. Ještě dnes jsem rajčatům vděčný za tento náhled a vím, že v nich nedřímá žádný ´nebezpečný´ duch, nýbrž duch velmi silný a přátelský.“



5 komentářů:

  1. Někdy si říkám, že způsob žití nás lidí vede jenom ke zničení planety Země, že jsme nepoučitelní, sobečtí a zahledění sami do sebe. Kéž by to tak nebylo a Země naši devastaci nejenom přežila, ale napravila nás...
    Děkuji za tip.
    Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý musíme začít u sebe a žít nejlépe, jak umíme. Vzdát se masa je podle mého názoru prvním a základním krokem. Proto mám nakonec i tenhle blog :)

      Vymazat
  2. Moc pěkné, určitě si tuto knihu koupím. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Právě ji čtu, i další "Storlovky". A pořád se mám co učit :-)

    OdpovědětVymazat