MŮJ NEJOBLÍBENĚJŠÍ CHLEBA

Moje pečení chleba se ustálilo na tomto jednoduchém receptu. Peču dvakrát nebo třikrát do týdne, když se u nás sejde víc lidí, tak i častěji nebo dva chleby naráz. Tento poměr mouk a množství kvásku je pro mě optimální a nejlépe nám takto chutná. Vy si ho ale můžete upravit podle svého a vychytat ten svůj nejlepší chleba. 
Občas zkusím upéct něco jiného, třeba i z kvasnic, ale tenhle chleba ještě nic nepřekonalo a tvoří základ našeho každodenního jídelníčku. S chlebem nemáte nikdy hlad.
Můj chleba je celozrnný, z 600 g mouky a váží 1200 – 1300 g. Ještě se nestalo, že by zplesnivěl, maximálně ztvrdne, ale to já mám ráda, vždycky jsem babičce ujídala tvrdý chleba, který sušila pro králíky 
A jak jste na tom vy? Máte svůj osvědčený recept na chleba?


Recept tady už mám, ale pro vás, kteří ho chtějí znát, a nechce se jim hledat, ho zopakuji:
V míse promíchám 200 g čerstvě namleté žitné mouky, 200 g čerstvě namleté špaldové mouky, 200 g hladké bílé mouky, lžičku himálajské soli, po hrsti semínek slunečnice, sezamu, dýně a lnu a velkou lžíci sušené dobromysli. V odměrce dobře rozmíchám 35 g žitného kvásku a doplním do 600 ml teplou vodou. Promíchám s moukou, mísu vložím do mikrotenové tašky (kvůli udržení vlhkosti) a nechám 12 – 16 hodin v kuchyni kynout. Doba kynutí je závislá na teplotě v místnosti a na „síle“ kvásku. Poté promíchám tak, že těsto „natahuji“ a překládám, dělám to rovnou v míse, nikoliv na vále jako dříve. Do těsta se tak dostane vzduch a ten napomůže lepšímu vykynutí. Chleba je pak nadýchanější. Nechám čtvrt hodiny odpočinout a potom přemístím do obyčejné pozinkované, vymaštěné chlebové formy. Mokrou rukou upěchuji, posypu semínky a znovu vložím na dvě hodiny do tašky. Peču při 220 stupních půl hodiny ve formě, potom vyklopím, položím na mřížku vzhůru nohama a ještě 15 minut dopeču. 

Často se mě ptáte, jaký je důvod toho, že kvásek vykyne hezky, ale síla kvasinek na chleba už jaksi nestačí. Mně se to stalo také, tak jsem se obrátila pro radu k nejpovolanější odbornici, Maškrtnici. Ta mi vysvětlila, že v kvásku se přemnožily bakterie na úkor kvasinek a kvásek ztratil sílu. Doporučila mi jednou za měsíc kvásek radikálně omladit nebo založit nový: nechte jen lžičku kvásku, zbytek vyhoďte, přikrmte 150 ml vody a přiměřeným množstvím mouky na potřebnou hustotu, druhý den opět uchovejte jen lžičku a zbytek vyhoďte, znovu takhle hodně přikrmte a druhý den zase většinu vyhoďte a poté už postupujte dál jako obvykle.
Občas si také lidé stěžují, že je chleba příliš kyselý. To může mít dvě příčiny – nedobrý kvásek (udělejte nový nebo radikálně omlaďte) nebo problém spočívá jednoduše ve vašich chuťových buňkách neuvyklých na poctivý kváskový chléb. On totiž trochu kyselý opravdu je a musí být.
Kdo má doma zimu, používá malý trik: nádobku s kváskem a/nebo s těstem umístí do trouby, kde zapne světélko, žárovka troubu vytopí na potřebnou teplotu.



11 komentářů:

  1. Dobrý deň, mám pocit, že každý pečie ten svoj chlebík úplne inak a musí na ten svoj recept prísť štýlom pokus - omyl. Pečiem kváskový chlebík niekoľko rokov, tiež sa už ustálil spôsob ako ho robím - úplne inak ako náš kamarát, ktorý ma to učil a od ktorého mám prvý kvások. Nič ale nevoní krajšie ako čerstvo upečený chlieb a môžem byť akokoľvek najedená nikdy sa ešte nestalo, že by som si z neho nedala keď je ešte trochu teplý. Prajem krásne leto, veľa voňavých byliniek a dobrý chlebík všetkým ľuďom ktorí sa tu na tomto krásnom blogu stretáme. A veľká vďaka Vám - liečim manželov poranený prst skorocelom a repíkom - o účinku skorocelu som sa dozvedela až od Vás....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy jste na to kápla, Eleno, je to přesně tak, jak píšete. Každý přísahá na ten svůj chleba. Já k tomu svému také došla sama, vodítkem mi byl jen původní recept na nehnětený chleba s droždím. Každopádně doma pečený chleba je vždycky ten nejlepší a nejvoňavější :)
      Mějte se krásně!

      Vymazat
  2. Já stále ještě hledám. Do žitného kvásku jsem se jednou pustila a nedopadlo to dobře, nic z toho nebylo. Prý asi vodou. Takže peču různé chleby z droždí. Zrovna předvčírem jsem pekla Váš meltový voňavý. Vy máte v knize tak krásně zlatavou kůrku a já jí nedocílila i když jsem ještě nechala v troubě bez pokličky déle. Ona i každá trouba asi peče trochu jinak. Ale i tak se domem vždy rozvane úžasná vůně. Není nad doma upečené pečivo...
    Krásný den Vám Evo přeji.
    Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony i ty drožďové jsou dobré, hlavně jsou vaše :) Krásný den!

      Vymazat
  3. Váš oblíbený je už i můj oblíbený, zkusila jsem minulý víkend poprvé a teď jdu péct podle Vašeho receptu po druhé. I kvásek jsem založila podle Vás a povedl se, takže Vám moc děkuji za Vaše skvělé recepty a rady. :) A strašně se těšim na krizovou kuchařku!! :) Mějte krásnou neděli. S pozdravem, Zuzka

    OdpovědětVymazat
  4. Také máme moc radi doma chléb. Já jsem tedy na pečivo úplny expert. Prakticky jím každé jídlo s chlebem a je úplně jedno o jaké jídlo jde. Musela jsem si dokonce i koupit takovou věc jako je třeba chlebovka vyloženě jen pro mé pečivo :-D

    OdpovědětVymazat
  5. Takové pečivo si dokázala udělat sama? Tak to klobouček. Já mám s domácím pečením takovou horší zkušenost. Pekla jsem jednou tvarohové buchty, odskočila jsem si na záchod, potom zazvonil pošťák a já mu šla v županu otevřít. Kecali jsme venku tak dlouho dokud se nezačalo v kuchyni dýmit a já musela použít hasící přístroj… Moc jsme si nepochutnali.

    OdpovědětVymazat
  6. Opravdu dokonalý, chutná jako ten z mé oblíbené pekárny https://www.vasepekarna.cz, kam si chodím každy den pro snídani , když jdu do práce. Konečně si ho můžu udělat i doma. Moc děkuji za skvělý recept dlouho jsem ho hledala, ale nic nechutnalo takhle. Jen tak dál. Našla jsem tu hodně inspirací.

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám za to, že kyselost se odvíjí také od doby/intenzity kvašení, to asi nikoho nepřekvapí. Já třeba jsem ve fázi, že těsto nechám 3 hodiny kynout v pokoji a pak přes noc v lednici, nebo prostě kolem 8 až 12 hodin. To mi funguje. Možná je to dlouhé kynutí mimo lednici někdy prostě moc, ale nezkoušel jsem.

    Každopádně tenhle poměl mouk a koření brzo zkusím, zatím mám rád 200 g špalda, 400 g pšeničná hladká chlebová, 400 g voda, 110 g kvásek, 11 g sůl, do 10 g chlebové koření, teď jsem tam ještě hodil vlašáky. Ňam.

    OdpovědětVymazat