PADESÁT

Dneska je mi padesát let. Chtěla jsem se původně pokusit napsat něco chytrého, vtipného a povzbudivého na téma padesátých narozenin, nespavosti, přechodu, návalů a nespravedlivého tloustnutí. Chtěla jsem psát o ženském přátelství nerušeném vrozenou a přirozenou soutěživostí o muže. O tom, že přechod je současně stejně nepříjemný jako osvobozující. Ale došlo mi, že tohle všechno už někdo jiný napsal stokrát, tisíckrát za mě, a že mně se už nějak nechce mlátit prázdnou slámu. Když se zrodila Kuchařka ze Svatojánu, bylo mi 43 let a za ty roky jsem vám už řekla všechno, co jsem chtěla říct a už ze mě nic kloudného nevypadne.
Často se přistihnu, že už už mám něco v hlavě a na jazyku, něco důležitého chci sdělit, a pak si řeknu, vždyť je to jenom mnohokrát omílaná banalita, zbytečnost, která nikomu nic nepřinese. Uvědomila jsem si, že ty nejdůležitější a podstatné zvuky jsou jinde – zvuk deště dopadajícího na listy, kapky tlukoucí na okenní parapet a voda zurčící v okapu. Hašteření vrabců v křoví nebo cvakání psích drápků na dlažbě.
Čas běží, není nač čekat. Prostě je mi padesát a je to paráda!


35 komentářů:

  1. Evo,
    dlouho jsem tak nic moudrého a optimistického, nejen ohledně věku, nečetla !
    Všechno nejlepší !
    Váš optimismus, způsob života i tu dlouhou hustou hřívu vlasů Vám nezbývá než závidět :-) V dobrém !
    Jednu z kuchařek i já vlastním a blog i Lunární kalendář už nějaký ten pátek také sleduji :-)
    Všechno dobré !
    Krásné svátky!
    Ilona

    OdpovědětVymazat
  2. Co je to věk? Věk je jen číslo, a na nás záleží, jak to pojmeme. Jestli už nebo teprve? Každý věk má v sobě něco krásného. Když mi bylo tolik co V8m, tak jsem věřila (a věřím dodnes, i když je mi o devět víc),, že stále mám ještě co od života očekávat. Tak i Vám k Vašemu výročí přejí, at stále máte od života co očekávat, protože pokud očekáváme, tak jsme...… Všechno nej…. Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Dano,čekám samozřejmě jen to nejlepší! :)

      Vymazat
  3. Paní Evo,také já bych se ráda připojila ke gratulantům.Dovolte mi Vám poděkovat.Změnila jste mi život.Když mi sdělili,že je můj syn vážně nemocný,nebylo to jednoduché.Potřebovala jsem začít bojovat a náhodou mi do cesty vstoupila Vaše první kuchařka.Začala jsem podle ní vařit a také hodně přemýšlet.Uběhlo pár let a naše rodina se změnila.Syn má výborné výsledky vyšetření,žijeme co nejvíce udržitelně a tak nějak víc tiše a klidně.Ještě jednou Vám děkuji a přeji Vám mnoho takových těch obyčejných dnů plných drobných radostí.Ze❤Světlana.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je nádhera, děkuju za krásný dárek k narozeninám a přeju vše dobré ♥

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Předevčírem mi bylo padesát dva let. První živí gratulanti po ránu jsou mí žáci a kolegyně v práci.
      „Kolik Vám je paní učitelko?“
      „Je to trochu jako matematika. Můžeme si to spočítat. 2018 – 1966.“
      Holčička chvíli přemýšlela a pak se jenom usmála „No prostě moc. Strááášně moc.“
      Smáli jsme se všichni.
      Dokud se umím svému věku pousmát, tak to není zase až tam moc. Ať je to kolik je, patří to ke mně, jsem to já a kolem je svět. Vidím ho, slyším a cítím. Jsem tady a jsem tu ráda.
      Přeji Vám vše dobré.
      Olga

      Vymazat
  5. Grande, Přeji vše nejlepší a pozitivní. Jste famózní. Držím palečky.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, srdečně Vám blahopřeji a přeji jen to nejlepší.
    Já oslavila svých padesát dva v říjnu a svůj věk neřeším, je prostě můj a jak píše Olga , vidím ho, slyším, cítím a užívám si ho. Jsem tu ráda .
    Ještě jednou vše nejlepší. Jana

    OdpovědětVymazat
  7. Paní Evičko, přeji Vám vše nejlepší. Jste krásná a úžasná žena, která je pro mnohé z nás velkou motivací. Každý den se těším, co nového jste pro nás napsala, přečetla či navařila. Moooc děkuji. Zůstaňte stále tak "čistá" a prosím, rozdávejte nám stále radost. Soňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za krásný přání, Soňo (mám vnučku stejného jména) :)

      Vymazat
  8. Když se cítím být sama v tom jak smýšlím, vezmu si jednu z vašich knih a mezi recepty se začtu do vašeho vyprávění. Než vyšly vaše knihy, cítila jsem se hodně sama. Dnes už to je jinak. Vím, že to co cítím je správně a nejsem divná, jen krásně jiná.
    Děkuji vám a budu ráda za další psaní mezi recepty.
    Krásné narozeniny!
    Zuzka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Zuzko za nádhernou zpětnou vazbu i za přání ♥

      Vymazat
  9. Všechno něj! Do dalších let - buďte dál sama sebou. Pavel

    OdpovědětVymazat
  10. Všetko najlepšie ku krásnym narodeninam, nech ďalej rozdávate svetlo a lásku a robite tak náš svet krajším. Vaše knihy su pohladenim pre dušu.Milujem vase kuchárky a mám pocit, že mi úplne stačí žit podľa nich.Keby boli vsetci ľudia ako vy, bol by tento svet rajom. Ďakujem.Jarmila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarmilo, to je tedy zvláštní představa, asi bych se v množině sebe sama brzy zbláznila :D Je třeba lidí různých a všelijakých, život je tak pestrý a napínavý! Moc děkuju ♥

      Vymazat
  11. Také dodatečně gratuluji :-) Mě bude padesát za dva měsíce a myslím, že je to nádherný věk :-))

    OdpovědětVymazat
  12. Mám 50 rokov už 3 mesiace a je to krásny vek. Užite si ho tak ako je Vám najlepšie - so všetkými vašimi krásnymi pocitmi, láskou aj hnevom na tento svet - všetko k tomu patrí.Včera som bola s kamarátkou a dcérou na divadelnom predstavení - "Klimaktérium ...a čo!" a v tých záchvatoch smiechu, keď som sa tak bytostne nachádzala v rozohraných situáciách, som pochopila, že je celý náš život krásny dar a som šťastná, že to tak vnímam. Prajem vám veľa lásky, pochopenia a aj odpustenia tým, ktorí ešte nie sú v takom leveli ako ste vy.Ďakujem za stálu inšpiráciu a všetko krásne, čo ste dala mne osobne.

    OdpovědětVymazat
  13. Všechno nejlepší, hodně zdraví a spoustu dalších skvělých nápadů na ozdravění běžného i slavnostního vaření. Jste velice inspirativní člověk. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  14. EVIČKO,také chci popřát Všechno Nejlepší k narozeninám!!!Ať jste šťastná,zdravá,spokojená a splní se Vám všechny sny a přání!!!!Mám Vás moc ráda a děkuji za Vaše stránky a inspirace.Jsem tu vlastně s "Vámi" skoro každý den :-)!!!Jste úžasná !!!

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Evo, slušný, hádal bych Ti míň :) Tak posílám velkou gratulaci, hlavně k tvojí neskutečný energii, kterou i v tak požehnaném (šťouch:) věku máš! Ale střelec všechno vysvětluje, i to proč jsi (mi) tak sympatická. Ahoj!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Martine, díky, od takovýho hezkýho mladýho hocha mě to těší dvojnásob :)
      Doufám, že se uvidíme na nějaké příští meditaci, hezké Vánoce!

      Vymazat
  16. Milá Evo, Tvá kniha se ke mně dostala zcela náhohou. Potřebovala jsem uvařit něco bezlepkového pro kamarádku. A fajn kolegyně mi jí půjčila, mimochodem také bezlepkářka. Recepty úžasné,2 pomazánky a zákusek sklidily úspěch. A co nadchlo mě - Tvé povídání o životě, dýchlo na mě milo. Příští týden slavím 55 a jedu na plný plyn. Krásný čas, krásný věk.
    A bude to ještě lepší s Tvými polévkami na které se moc těším, a dalšími mňamkami. Tak hodně zdaru :))Pavla

    OdpovědětVymazat
  17. Krásne. Čítam si to pri "mojej" 50 :-).
    Až teraz som to totiž objavila. Mám veľmi rada kontakt s vami. Kontakt cez myšlienku, obrázok, recept...,vždy mi je príjemne na duši. ĎAKUJEM.

    OdpovědětVymazat