JABLEČNÝ OCET

Jablečný ocet už jsem dělala a bylo to šíleně složité a zdlouhavé. V jedné staré knížce jsem našla jiný, jednodušší recept a rozhodla jsem ho vyzkoušet. Tento ocet je dostatečně kyselý a lahodný, mnohem lepší než ten první. 
Kilo nahrubo strouhaných jablek vložíme do velké pětilitrovky a zalijeme skoro pod okraj převařenou vychladlou vodou. Zlehka přiklopíme a necháme 10 dní v teple kvasit. Poté přecedíme, vrátíme do lahve a uložíme na 3 týdny do chladné místnosti. Octová „kůže", která se na povrchu vytvoří, je skvělým základem pro další kvašení, opatrněji tedy sejmeme, vložíme do skleničky, zalijeme trochou octa a uchováme v chladničce. Ocet přefiltrujeme do lahví s víčkem a je hotovo.



13 komentářů:

  1. Dobrý den, Evo.
    Prosím Vás, na co všechno jablečný ocet používáte? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, na ochucení hotových jídel, především omáček a luštěnin, do salátových zálivek, na namáčení luštěnin a obilovin, na oplachování vlasů.

      Vymazat
  2. Děkuji za odpověď.
    Vlasy oplachujete zředěným octem nebo přímo hotovým? A ještě by mě zajímalo, zda se dá jablečný ocet použít i pro úklid. Já tak používám klasický kvasný ocet. Umývám s ním koupelnu a krásně odstraňuje vodní kámen. Je to nejlepší pomocník.
    Další dotaz směřuje k té octové krustě, tu si necháváte pro výrobu dalšího jablečného octa nebo pro nějaké jiné kvašení. Děkuji. Petra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě zředěným, asi 1:20. Na čištění je ho velká škoda. Ano, tu "kůži", správně blánu, schovávám na příště.

      Vymazat
  3. Dobrý den. Evo, ta jablka mají být okrájená?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem to dělala, ale nemusíte

      Vymazat
    2. Díky. Asi použiju svoji oblíbenou metodu, kdy jablka umyju, rozčtvrtím, vykrojím. Pak strouhám 'od masa' a slupka mi zůstane v ruce.

      Vymazat
  4. Ještě se zeptám - v té chladné místnosti to má být přikryté nebo ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jen tak, aby do toho nelétaly octové mušky, třeba plátnem

      Vymazat
  5. Dobrý deň,
    ako dlho vydrží tento ocot vo flašiach? Môžem si ho narobiť na dlho dopredu, či je lepšie robiť si vždy čerstvý?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ocet, pokud je správně udělaný, vydrží takřka neomezeně. Na dně se časem vytvoří zákal, ale ten není na závadu.

      Vymazat
  6. Dobrý den, milá paní Evo,
    jablka mám naloženy 4 dny a na povrchu se dělá plíseň. Sklenice byla vyvařena a voda byla převařená. To je pravděpodobně na vyhození, že ano.
    Co jsem prosím udělala špatně?
    Děkuji za Vaši reakci.
    Mějte se krásně
    Lada

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to je velká škoda, to je mi líto :( Ano, s plísní už se nedá pokračovat. Jestli si na to troufnete ještě jednou, možná by pomohlo každý den ta jablka "zastrčit" pod hladinu vařečkou. Ale ještě se mi to nestalo, plíseň je mrška a vleze všude.

      Vymazat