ŠPALDA S MÁKEM

Tahle snídaně je plná toho nejlepšího, čím můžeme své tělo připravit na náročný den. Špalda podle Hildegardy z Bingenu léčí zevnitř jako hojivá mast. Má ze všech obilnin nejvíce bílkovin (17 %) a vysoký obsah vlákniny a nenasycených mastných kyselin (2,5 %). Velmi dobře stravitelná špalda je též bohatá na hořčík, vápník, měď, draslík, fosfor, zinek a vitaminy skupiny B. Beta-karoten spolu s tiokyanátem podporují regeneraci buněk a podporují imunitu. Špalda má jemnou oříškovou chuť.
Mák můžeme směle zařadit mezi takzvané superpotraviny. Mák má vyšší obsah vápníku než kravské mléko a je také organismem lépe využitelný. Ve svých 100 g obsahuje 1400 mg vápníku. Mák obsahuje také nezbytný hořčík (340 g) a fosfor, bez kterých vápník tělo stěží využije. Mák v sobě ukrývá též draslík, železo a významné množství vitamínu E. Pro svůj vysoký obsah zdravých tuků je mák zdrojem vitality a energie. Kromě blahodárného vlivu na naše kosti a zuby přispívá ke zdravým vlasům a nehtům, pomáhá ke klidnému spánku a od bolesti hlavy a zlepšuje paměť.
100 g pšenice špaldy namočíme přes noc do teplé vody se lžící jablečného octa. Ráno propláchneme v cedníku a v čisté vodě vaříme doměkka, trvá to asi 15 až 20 minut. Mezitím si umeleme asi 30 – 40 g máku. Špaldu přecedíme a smícháme s umletým mákem a lžičkou medu (můžeme nahradit třeba javorovým sirupem). Podáváme s ovocem, nejlépe chutná jablko.


4 komentáře:

  1. Zařadím mezi mé makové potěšení. Děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Paní Evo, proč vyléváte namáčecí vodu ze špaldy? S ní se odstraní i živiny. Vodu vylévám jen z rýže k vůli arzénu.
    Děkuji za váš názor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Protože si nemyslím, že bych s vodou vylévala živiny, naopak. S vodou vylévám právě to, čeho se chci zbavit.

      Vymazat
  3. Namáčecí voda se vylévá jen z luštěnin.Z obilovin se nevylévá,právě kvůli obsažených živin.

    OdpovědětVymazat