KVÁSKOVÝ CHLEBA BEZ HNĚTENÍ

Ze 100 g žitné mouky, 150 g celozrnné pšeničné mouky, 250 g hladké bílé mouky, lžičky soli, 25 g žitného kvásku, bylinek, semínek a koření podle chuti a preferencí a 500 ml vody umícháme těsto, které necháme zakryté v míse 12 hodin kynout v teplé místnosti. Vykynuté těsto vyklopíme pomocí stěrky na dobře pomoučený vál a několikrát přeložíme. Zformujeme do bochánku a necháme na vále 15 minut odpočívat. Chlebovou formu vymastíme máslem a těsto do ní narovnáme, posypeme semínky, orosíme vlažnou vodou a necháme dvě hodiny v mikrotenové tašce dokynout. Pečeme v troubě vyhřáté na 230 stupňů 35 - 45 minut, potom chleba vyklopíme na plech a spodní stranou vzhůru ho ještě 10 – 15 minut dopečeme. Necháme vychladnout na mřížce.


více ZDE

46 komentářů:

  1. dobrý den. mám hloupý dotaz. nějakou dobu jsem pekla kváskový chleba bez hnětené podle vašeho receptu a všechno se dařilo. ze začátku pokaždé. pak se sen tam nepovedl, pak se způlky nepovedl, pak skoro nikdy. přitom si nejsem vědoma, že by ch něco dělala jinak. chleba je uvnitř mazlavý, mokrý. nejdřív sem si myslela, že je to množstvím žitné mouky, ale když sem dala jen pšeničnou, udělal to taky. pak sem si myslela, že je to kváskem, dala sem ho mín, je starší a silnější, ale zase se nepovedlo. kde může být chyba? v troubě jistě není, pečení hlídám, chleba je tam spíš dýl než mín.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, váš dotaz není hloupý, jediné, co mě napadá, je druh mouky, pokud děláte všechno ostatní stejně. Zkuste jej případně nechat trochu déle kynout. Jinak si nevím rady, bohužel, ještě se mi to nestalo a to peču denně.

      Vymazat
  2. Prosím Vas pekne ja mam dva dotazy napíseme ti recept na ten kvasok a druhy aky je rozdiel medzi hnetením chlebem a nehnetenim myslim v chuti konzistencii moc dakujem

    OdpovědětVymazat
  3. Tak potom prepacte nerozumiem proc si to ludia komlikuju tym dluhym hnetenim:-) alebo v com je ten rozdiel:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, mohla bych prosím vědět, jakou velikost formy používáte? š x d x v ? :-) Řeším teď problém co tornado-lou výše, a napadlo mě, zda to není formou, mám silikonovou pružnou od Tescomy a přijde mi malá a moc pružná.. Moc děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den,již několik měsíců peču chleba podle vašeho receptu. Poslední dobou mi ale těsto po 12h nevykyne, všechny suroviny používám stále stejné. Tak nevím kde může být chyba. Moc děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, v kvásku se pomnožily bakterie na úkor kvasinek a kvásek už nemá sílu k vykynutí chleba. Kvásek dvakrát po sobě radikálně omlaďte nebo udělejte nový.

      Vymazat
    2. Dobrý den, Evo,

      můžu se ještě zeptat na tip na měkčí kůrku? Nějak navlčit? Jinak moc děkuji za recept na tak časově přívětivý chléb. Předem děkuji Karolína

      Vymazat
    3. Dobrý den, my upřednostňujeme kůrku křupavou. Jeden čas jsem dávala upečený chleba do kameninového chlebníku po prababičce a chleba v něm změkl natolik, že už nám nechutnal, od té doby jej nechávám pouze v utěrce. Tak doporučuji dát chleba do nádoby, kde k němu nebude mít přístup vzduch.

      Vymazat
  6. Dobrý večer! Chcem sa spýtať, pri tomto recepte sa nerobí vopred rozkvas? Všetko sa iba zmieša dokopy, vypracuje a nechá vykysnúť? Ďakujem.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobry den, tak jsem se konecne rozhoupala upeci domaci chleb. Kvasek se na podruhe povedl, vcera vecer jsem odvazila suroviny, uhnetla. Nicmene testo se mi zdalo moc tekute a lepive. Pridala jsem trochu psenicne hladke mouky (ale asi malo). Dnes jsem to vyklopila na val a bylo to stale hodne tekute a mazlave. Bochanek z toho vubec nesel udelat - roztekalo se to. Nicmene jsem to nejak dostala do formy. Uvidime co z toho vzejde. Ma otazka zni - jakou konzistenci by melo mit testo? Neco jako testo na vanocku? Moc Vam dekuji za odpoved Karolina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud je těsto určené do formy, mělo by být spíše řidší až tekuté. Pokud vám nejde na vále přeložit ani za pomoci stěrky, přeložte je pouze v míse a pak rovnou nalijte do dobře vymaštěné formy. Mouku nepřidávejte.

      Vymazat
    2. Děkuji za odpověď. Chleba (ač jsem pochybovala) se povedl a byl výborný, pouze na boku praskl. Dnes už je snědený, tak zadělávám na druhý. Hezký večer.

      Vymazat
    3. Ještě jeden dotaz - mohu poměr mouky libovolně měnit? Děkuju Karolína

      Vymazat
    4. Profesionální pekař by vám asi řekl, že nemůžete, ale já to běžně dělám. Libovolně míchám hladkou bílou, celozrnnou špaldovou, celozrnnou žitnou a pohankovou (té ale opravdu jen trochu), jak se mi to zrovna hodí a líbí.

      Vymazat
  8. prosím, není ten chléb kyselý?

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den,přemýšlím,že bych ráda zkusila upéct kváskový chléb.Mám otazky Jsou na to lepší tkz.chlebové mouky ? A kvásek myslíte ten sušený koupený nebo domací ?
    A mám doma domací pekárnu,/která snad má i program na kvasek/ mohla bych to nějak upéct v ní když jí mám ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, zda jsou kupované chlebové mouky lepší než ty obyčejné, nevím, já si mouku melu sama a nikdy jsem tu chlebovou nekupovala. Ale když ji tak nazývají, asi bude na chleba vhodná :)
      Kvásek myslím domácí.
      S pekárnou nemám žádnou zkušenost, ale pokud je její součástí i program na kvásek, určitě bych to vyzkoušela, když už jste to jednou koupila. Chleba v domácí pekárně lidé pečou běžně, pokud vím. Hezký podvečer.

      Vymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. Dobrý večer, paní Evo prosím o radu. Už jsem tento Váš chléb pekla podruhé, a protože nám moc chutnal, tak z dvojité dávky. Jen má vadu na kráse - vždycky mi po obvodu v horní části praskne, nevíte, čím by to mohlo být. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno, pravděpodobně to bude příliš vysokou teplotou v troubě. Mně občas také praskne :)

      Vymazat
  12. Dobrý den paní Evo,
    všimla jsem si ve videu, že pečete chleba v mini troubě. Chci se Vás zeptat, jaké volíte pečení (jestli horní/dolní nebo jenom vrchní a spodní třeba ke konci? A také, kam dáváte formu - doprostřed anebo dolů? Začínám totiž s pečením kváskového chleba i s novou stolní troubou a toto mi vrtá hlavou.:) Předem děkuji, Libuše

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, spodní i horní ohřev, forma je uprostřed.

      Vymazat
  13. Dobrý večer,

    děkuji Vám za rychlou odpověď. Chlebík jsem dnes upekla, je super!

    OdpovědětVymazat
  14. Dobrý den, v jaké fázi prosím odebíráte kvásek pro další pečení? Děkuji, Andrea

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám kvásek trvale v chladničce, když peču, což je asi třikrát týdně, odeberu dvě lžíce, ihned zadělám těsto a kvásek vrátím do chladničky.

      Vymazat
  15. Dobrý večer paní Evo,
    Váš recept je vynikající a chlebíček opravdu dobrý. Mohu Vás poprosit o radu jak uchovat kvásek v lednici ? Píšete, že když pečete, odeberete 2 lžíce kvásku z lednice . Dělám dobře, že tak 1x týdně přidám do sklenice s kváskem, který uchovávám v lednici, asi 1-2lžíce žitné mouky a trochu vody, zamíchám, zavřu sklenici a opět uložím do lednice ? Nemusím to znovu nechávat při pokojové teplotě ? A ještě, jestli je dobré mít sklenici na pevno uzavřenou nebo do víčka udělat dírky, aby mohl dýchat ? Děkuji moc za odpověď a přeji spoustu krásných dní s pečením :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno, když kvásek přikrmuji, nechám ho půl dne mimo chladničku a až se hezky rozroste, vrátím ho tam. V chladničce mám sklenici pevně zavřenou.

      Vymazat
  16. Skvělé! Můj třetí pokus o kváskový chléb a první úspěšný, podle vašeho receptu. Je výborný 🙂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky! já jich za několik let zkusila víc, i ty složité, hnětené, a vždy jsem se s povděkem vrátila k tomuhle, který je pro mě z hlediska poměru kvalita a chuť/složitost naprosto optimální. Zrovna se mi jeden peče, přidala jsem do něj vlašské ořechy nahrubo nalámaná, doporučuji! :)

      Vymazat
  17. Dobrý deň, kvások, ktorý ste použili je z celozrnnej žitnej múky, alebo necelozrnnej? Ďakujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, melu si ze žita mouku sama, takže jinou než celozrnnou nepoužívám.

      Vymazat
  18. resp. môžem v tomto recepte použiť aj kvások z celozrnnej žitnej múky? Ďakujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, já dělám kvásek z celozrnné žitné nebo celozrnné špaldové

      Vymazat
  19. Dobrý den,
    když mám kvásek čerstvý před třemi dny založený a ne z lednice, dávám ho také těch 25g a zbytek do lednice?
    Díky

    OdpovědětVymazat
  20. Dobry vecer, mel bych dotaz ohledne formy: libilo by se mi pouzivat kulatou misku simax/jenske sklo.
    Za a) ma viko... to asi kvuli kurce sundat, ze? V nejake konkretni fazi peceni? Treba nechat vetsinu casu pect s deklikem, a na 10-15min pak bez nej?
    B) vymazavat sklenenou misku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud je forma menší, šlo by to, ve velké bude z chleba placka. Vymažte formu a pokličku vůbec dávat nemusíte.

      Vymazat
  21. Dobrý den, právě zkouším poprvé chleba podle vašeho receptu. Kyne to 2,5 hodiny a už teď je to trojnásobné, bojím se, že mi to uteče ještě než to bude těch 12 hodin... Můžu to dát do ledničky aby se to zpomalilo a nebo to mám prostě dřív upíct?😄

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem ho nakonec těch 12 hodin nechala a nakynulo úplně v pohodě, je výborný a dneska zadělávám na další 👌👌👌👍👍👍👍 děkuji za parádní recept🌷🍀❤️

      Vymazat
  22. Prosím Vás, forma se nepředehřívá? Peču už dlouho kvaskovy chleba podle jiného receptu a u něj musím formu předehřát a celou dobu péct chleba s poklicí. Chci ale zkusit ten váš recept,kde je všechno jinak 😊. Děkuji za odpověď. Michaela

    OdpovědětVymazat