CHLEBA KYNUTÝ V DŘEVĚNÉ MÍSE

Vždycky mě láká vyzkoušet některé věci, o kterých čtu. Tak jsem se dočetla, že se dříve zadělávalo na kváskový chleba v dřevěných mísách nebo necičkách, které se po vykynutí těsta neumývaly, ale zbytky těsta na stěnách se nechaly zaschnout. Den před pečením se tohle ztvrdlé, suché těsto rozmočilo v troše vody, rozmíchalo s teplou vodou a žitnou moukou a měli jste kvásek. Do mísy se přidala mouka, sůl, koření a voda a „jede se dál“! Tak jsem si nechala udělat na zakázku nádhernou dřevěnou mísu od kamaráda Filipa Šumbery a zkusila jsem to. A představte si, že to funguje. Nepotřebujete žádné přiživování kvásku, starosti s jeho uchováváním v chladničce, máte ho vždycky tak akorát. Tak ještě přiložím recept na chleba, jaký aktuálně už pár let peču.
Rozmícháme 200 g celozrnné žitné mouky, 300 g celozrnné špaldové mouky, 100 g hladké bílé mouky, lžičku himálajské soli, po hrsti semínek: dýňové, slunečnicové, konopné a lněné. Když mám, přidám i vlašské ořechy. Dále přidávám dobromysl nebo vodní mátu, kdo má rád kmín, fenykl, anýz nebo koriandr, hodí je tam. V 600 ml teplé (ne horké) vody rozmícháme dvě vrchovaté lžíce (asi 30 g) žitného kvásku a nalijeme k mouce. Dobře promícháme, ale nehněteme. Mísu vložíme do mikrotenové tašky (kvůli vlhkosti) a necháme v teple 12 – 16 hodin kynout. Vykynuté těsto několikrát promícháme, spíš obrátíme a natahujeme vařečkou nebo stěrkou a necháme v míse asi 20 minut odpočívat. Poté přemístíme do dobře vymaštěné chlebové formy, mokrou rukou poněkud upěchujeme a posypeme semínky. Vložíme i s formou opět do tašky a necháme v teple dvě hodiny kynout. Pečeme v troubě vyhřáté na 220 až 240 stupňů půl hodiny ve formě a pak ještě 10 – 15 minut vyklopené z formy kvůli křupavé kůrce. Kdo nemá tvrdší kůrku rád, formu v troubě už na začátku přiklopí a odklopí až na posledních 15 minut.



6 komentářů:

  1. Už dávno toužím po dřevěné míse na zadělávání chleba. Ale ty ceny....
    Z jakého dřeva ji paní Evo máte a můžu se zeptat, kolik stála?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dřevo je akát, ale vhodnější je prý topol. Mísa mě stála 800 korun.

      Vymazat
  2. Tak to je dobrá cena. Slyšela jsem, že nejlepší je z lipového dřeva. Na trzích tyto mísy stojí od 2 500Kč. Paní Evo, jaký má mísa průměr?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den,zkoušela jsem Váš recept, chleba jsem pekla úplně poprvé, ve skleněné zapékací míse a z koupeného sušeného kvásku.Chleba je uvnitř jakoby sražený,nemá "bublinky" a maže se. Nevíte, kde jsem udělala chybu?
    Děkuji a díky za výborné recepty! Lucie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, kvásek byl pravděpodobně mrtvý. Je lépe používat vlastní kvásek, než kupovaný.

      Vymazat