KOUZLO SMYSLŮ

Tato pozoruhodná kniha pojednávající o jazyku, písmu, krajině, mytologii, času a prostoru z hlediska fenomenologie by neměla uniknout nikomu, kdo hledá odpovědi na to, jak se stalo, že jsme se tak velmi vzdálili přírodě. 
David Abram, americký filozof, hlubinný ekolog a antropolog, napsal knihu, která je nejlepší příručkou, jak se stát znovu plně člověkem. Po přečtení knihy už se nikdy nebudete dívat na krajinu, na čas a prostor stejně jako doposud. Velmi doporučuji k přečtení všem zvídavým lidem.
„Smyslová krajina se nejen otevírá do oné vzdálené budoucnosti, která čeká za horizontem, ale také do blízké budoucnosti, vůči imanentnímu poli možností, které číhají za každým stromem, za každým kamenem, za každým listem, odkud se v kterémkoliv okamžiku může do vašeho vědomí vplížit pavouk. A tato živá krajina je vyživována nejen tou víc usazenou či sedimentovanou minulostí nacházející se pod zemí, ale také zcela imanentní minulostí, skrytou uvnitř každého stromu, v každém stéblu trávy, a dokonce uvnitř svalů a buněk našich těl. (...)
Důležitost, kterou nás naše analýza přiměla přiznat tak samozřejmým fenoménům, jako jsou země a horizont, bude většině čtenářů připadat zvláštní, vskutku všem z nás, kdo jsme byli vychováni v kultuře, která po nás vyžaduje, abychom nedůvěřovali své bezprostřední smyslové zkušenosti a namísto toho se řídili abstraktní ´objektivní´realitou, poznávanou pouze prostřednictvím kvantitativních měření, technologických přístrojů a dalších, výlučně lidských způsobů. Avšak pro domorodé kultury, které stále bezprostředně participují s více než lidským přirozeným světem, pro tyto lidi, kteří synestetické zaměření svých smyslů ještě nepřesunuli ze živé a oduševnělé země na čistě lidský soubor znaků, jsou záhady toho, co je pod zemí, a toho, co je za horizontem (záhada vnitřku věcí a odvrácené strany věcí), pociťovány jako nesmírná a mocná tajemství, jako mocná říše, odkud bytosti vstupují do živého světa a kam opět odcházejí.“




8 komentářů:

  1. svým rozborem knihy jsi mě docela nalákala....
    Pavel

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za další typ na knihu, zrovna čtu Vlčí kůži.

    OdpovědětVymazat
  3. Teda jsem dost vyždímaná, jste druhý člověk, který mě na knihu upozornil a já nemůžu najít knihkupectví, kde by jí měli, nebo o ní něco věděli...kde kupujete knihy? ( Ty jo, najednou mi přijde, že je to děsně intimní otázka, asi jako bych se ptala kde kupujete spodní prádlo, to mi nikdy nedošlo..to je blíženčí mozek...)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Knihu mají zde: http://www.martinus.cz/?uItem=145445&z=heureka
      A kupuji knihy především na internetu (když vím, co hledám). V kamenných obchodech nakupuji podle citu, anotací, pár slov si přečtu nebo znám autora.

      Vymazat
    2. Děkuji moc za radu, Vaše knižní tipy mám moc ráda, vždycky mě překvapíte něčím titulem o němž nemám ani potuchy apak jsem fascinovaná, knížka už je na cestě, hurááá..

      Vymazat
    3. jsem zvědavá, jak se vám bude líbit, dejte vědět :)

      Vymazat
    4. Vesmír asi nechce abych si ji přečetla :-( přišel mi potvrzovací email, všechny knihy jsou odeslané, Kouzlo smyslů je rozebrané...chvíli jsem měla vztek, chvíli jsem byla smutná a teď se musím smát....ach jo

      Vymazat