ŽÍTKOVSKÉ ČAROVÁNÍ

Kniha s podtitulem Pravdivý příběh žítkovských bohyní od Jiřího Jilíka si mě získala svou autenticitou a poctivostí. Kniha obsahuje množství svědectví pamětníků a vedle příběhů ukazujících bohyně jako ženy ochotné a schopné pomáhat i ty, které jejich činnost odsuzují. Autor završuje své vyprávění takto: „Více znát a vědět netřeba. Vše, co se stává veřejnou informací, se ocitá v prostoru bulvarizace a zbaveno výlučné posvátnosti to ztrácí i neznámou energii přítomnou v magické komunikaci. Energii, o níž se dá soudit, že je schopna za určitých podmínek ovlivnit určité procesy a děje v přírodě, na nichž je člověk jako součást přírody vědomě nebo nevědomě účasten.“
A ještě pregnantněji to vyjadřuje Claude Lévi-Strauss, který je v knize citován: „ Nejlepší ochranou proti uřknutí zůstává nevěřit v ně, to jest vědomá vůle vyjít ze systému, mimo nějž nelze mít ani oběť, ani čaroděje.“




5 komentářů:

  1. Děkuji za knižní tip, příběh mne zajímá, knihu si určitě zakoupím.
    Krásný den přeji.
    Alena

    OdpovědětVymazat
  2. I já děkuji za inspiraci... :)
    Pěkné dny, Peťka :)

    OdpovědětVymazat
  3. Najprv som si myslela, že spomínate knihu Žítkovské bohyne, ktorá má v češtine iný preklad názvu, až potom som si všimla, že ide aj o iného autora. Tú vami spomínanú som nečítala, ale knihu Žítkovské bohyne môžem vrele odporučiť.Zvláštna pochmúrnosť, trpkosť a autentickosť človeka dostanú.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, četla jsem obě. Žítkovské bohyně se mi také libily, ale moc mi nesedla milostná zápletka hlavní hrdinky. pro mě to bylo příliš "červené knihovny", kterou nečtu. Tahle badatelská rovina v knize pana Jilíka mně osobně vyhovuje více. Obě si jistě najdou zapálené čtenáře. Krásný den :)

      Vymazat