SLÉZ PŘEHLÍŽENÝ

Vzpomínáte na „chlebíčky“? Totiž na drobné plody této nenápadné rostlinky podobné malým bochníčkům? Jako děti jsme jich při našich výpravách spořádali pěkné množství. Jsou moc dobré, a když jsem je ukázala vnučce, byla nejprve nedůvěřivá, ale když ochutnala, dřepla si k nim a očesala celý keříček :)
Slézu přehlíženému je zcela plnohodnotný i sléz lesní nebo sléz maurský. Sbíráme list a květ nebo celou kvetoucí nať, vše před plným rozkvětem rostliny. U velkých pěstovaných druhů sbíráme pouze list a květy bez kalichu. Rostlina nesmí být napadena rzí slézovou! Sléz, jak už jeho jméno napovídá, obsahuje především slizovité látky, které ochraňují sliznice. Toho se využívá především při léčbě zánětů trávicího traktu od žaludku, přes dvanáctník, žlučník a střevo až po konečník. Při zánětech průdušek a plic tiší kašel a jako kloktadlo tlumí záněty v krku a ústech a léčí angínu. Dokáže pomoci i s onemocněním močových cest a osvědčil se při dětském průjmu; je zajímavé, že zároveň účinkuje jako projímadlo při křečovitých zácpách. V trávicím traktu působí jako ochranná vrstva, která brání vstřebávání chemických látek. Sléz také výtečně účinkuje při léčbě kožních afekcí a zejména při atopickém ekzému, a to ve formě koupelí v silném odvaru. Sléz je bezpečná bylina i pro děti a těhotné a kojící ženy, může se bez nežádoucích účinků užívat dlouhodobě. Často je součástí směsí.
Kytice slézu za oknem umí přivolat zpět ztracenou lásku. Zdá se to jako fantazie, ale kdoví? Zkusil to někdo?



8 komentářů:

  1. Krásné.
    A jen ať si ta ztracená láska zůstane tam, kde je :))

    OdpovědětVymazat
  2. Evi, děkuji za povídání o slézu. jako malá jsem těch chlebíčků taky spořádala moc.
    Majka

    OdpovědětVymazat
  3. Já děkuji za informaci, mám jej v zahrádce a nevěděla jsem , jestli jsou to "chlebíčky!" :) :) :)

    OdpovědětVymazat
  4. Super, pamatuji se, že jako dítě jsem je také jídávala.

    OdpovědětVymazat
  5. jo jo pravda žádné alergie a dnes neustále nějaké nove problémy zapoměli jsme

    OdpovědětVymazat
  6. Vždycky jsem byla tak trochu nadšenec do bylinek, ale tím mé znalosti končily, dokud jsem v Bechermarketu nenarazila na přehlížený sléz. Poté, co jsem viděla pozoruhodnou škálu využití této zázračné byliny, jsem se chtěla dozvědět více o jejím použití. Dnes mohu s radostí říci, že ji pravidelně používám do vlastních čajů a tinktur, které přinášejí vynikající výsledky. Moje nově objevená schopnost účinně využívat přehlížený sléz byla posilující zkušeností - jsem si jistá, že mnoho dalších lidí může mít prospěch z toho, že jednoduše navštíví místní trh a poučí se o nesčetných účincích, které tato zázračná rostlina nabízí.
    https://bechermarket.cz/doplnky-stravy/zdravi/slez-prehlizeny/

    OdpovědětVymazat