SUROVINY

Několik lidí se na mě obrátilo s dotazem na moje kuchyňské zásoby, tak jsem to zkusila dát dohromady, jestli vám to k něčemu bude, je jiná otázka :)

Vždycky dbám na to, abych doma měla dostatečnou zásobu mouky: žitné, celozrnné špaldové nebo pšeničné a hladké bílé. Tyhle tři nakupuju po 10 kilech, protože denně peču chleba, nesmí mi nečekaně dojít. Žitnou a celozrnnou nakupuju přes net v e-shopu Bio Vavřinec.
Rýži nakupuju v pětikilovém balení u místních Vietnamců, prodávají skvělou jasmínovou rýži. Stejně tak u nich kupuju kilový balík zeleného čaje z Vietnamu.
Mám taky slušnou zásobu luštěnin a obilovin: cizrnu, hrách žlutý i zelený, různé fazole a čočku – hnědou i červenou. Dále kroupy, jáhly, pohanku, kuskus, mák a strouhaný kokos.
Do zásoby kupuju i oleje, slunečnicový Slunka a panenský olivový, ten podle momentální finanční situace, snažím se kupovat ten nejlepší, ale na ten nejsou vždycky peníze :)
Ovesné vločky jdou u nás taky na dračku, takže mám v zásobě vždycky 5 nebo 6 sáčků.
Ve sklepě máme pokaždé zásobu medu, 5 – 10 sklenic a průběžně je doplňujeme, kde to lze, nahrazuji jím cukr, který ovšem taky kupuju, ale raději než bílý používám třtinový, už kvůli jeho barvě a výrazné vůni. Mám také pár sklenic a lahví alternativních sladidel, agávového, špaldového, javorového, datlového a švestkového sirupu.
Zásoba semínek je taky nutnost, slunečnicových, sezamových, dýňových a lněných, ty seženu v místní Zelenině, pro nějaká exotičtější si musím dojet do Jičína do zdravé výživy nebo si je objednat přes net. Ve velkých sklenicích mám také hrozinky a sušené brusinky, spotřebuju jich obrovské množství.
Když narazím na sůl bez přidaného jódu, nakoupím taky dvě tři balení.
Nějakou zeleninu a ovoce ze zahrady mám vždycky v mrazáku, jak se ale blíží jaro, zásoby se ztenčují. Na zimu si také nasuším velké množství našich jablek, abych měla ovoce z vlastních zdrojů. Stejně tak vlašské ořechy, ty máme taky svoje. Lískové ořechy nám bohužel vždycky sežerou nosatci. Na zimu taky suším byliny, nejen na čaj, ale i na kořenění jídel. Pokud máte možnost, zasaďte si do zahrady libeček, nejen listy, ale i sušená semínka jsou velmi aromatická a výtečně poslouží jako koření. Ve sklepě máme vždycky zásobu jablek, brambor a cibule, bez toho se nedá vařit :) V létě a na podzim se také snažíme zpracovat co největší část úrody na zavařeniny, kompoty, šťávy a různé protlaky.
Máslo nakupujeme u místního farmáře a velkou část uchovávám ve zmrazeném stavu, také máslo přepouštím, vždy kilo másla – vydrží dlouho ve spíži ve sklenicích. Ve spíži mám taky několik balíčků semolinových těstovin, konzervovaných rajčat a protlaku, cizrny a fazolí.
Mnoho věcí si vyrábím sama, nenakupuju je, například různá ochucovadla jako je polévkové koření a bylinková sůl, vyrábím také sýry z tvarohu a z mléka nebo třeba různá bylinná pesta a ořechová másla. Nenakupuju vůbec pečivo, všechno peču doma.
Snad jsem na nic podstatného nezapomněla, kdyžtak se ptejte, jestli vás to zajímá. 


více ZDE

9 komentářů:

  1. Evi ano, zajímá mě. Zajímá mě to,jak se ubránit před moly. Já mám tu zkušenost, že když mi začne po bytě létat první mol, vím stoprocentně, kam jít hledat - kroupy, vločky, otruby. Poraďte prosím jak na ně.
    děkuji a přeji pěkný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To vám bohužel neporadím, moly v potravinách nemívám. Podle toho, co jsem slyšela, si je lidi donesou už z obchodu.

      Vymazat
  2. Hezké odpoledne, účinným přípravkem a nejenom proti molům je roztok z přírodního extraktu tymiánu. Zdraví Vás Roman On-Dráček

    OdpovědětVymazat
  3. Vážím si toho, že otevřeně sdělujete, že nakupujete některé suroviny u našich vietnamských podnikatelů. Vůbec nechci poučovat, ale prosím Vás konkrétně u zmiňované rýže prosím pozor na poměrně vysoký obsah nežádoucích látek (kadmium, olovo, rtuť dusičnany) vč. nevyhovující mikrobiologie. Nejde o nějakou averzi vůči prodávajícím, ale o skutečnost, že naše tělo se neumí vypořádat s tím co je na Východě v pohodě. Potom mi to trochu nekoresponduje s Vaším stylem života. Vše v dobrém... Roman

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Romane, děkuju za připomínku. Neměl byste nějaký spolehlivý zdroj, kde se obsah těchto látek zmiňuje? A to u konkrétních výrobků? na stránkách Potraviny na pranýři tato rýže uvedena není. Díky, Eva

      Vymazat
    2. Hezký den paní Evo, rád Vám poskytnu informace, ale spíše jinou formou, než-li přes blog. Nejde o zásadní tajnosti, ale o to, že některé st.org.nevykonávají to co by měly, což je pro nás smutné. Toť moje více jak 20 letá zkušnost z potravinářkého oboru. Pro jarní optimismus Vám pošlu něco z naší ryze české "zahrady". Ro

      Vymazat
    3. Dobré ráno, Romane, budu moc ráda za každé informace, můj e-mail je FrancovaE@seznam.cz. Děkuju pěkně a přeju krásný den. Eva

      Vymazat
  4. Dobrý den,
    mohu se zeptat, proč kupujete sůl bez jodu? Žiju v domění, že máme jodu nedostatek...Děkuji za odpověď Dana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, běžná kuchyňská sůl se vyrábí z halitu, tj. ze soli kamenné pročištěním, nadrcením a umělým přidáním jódu, protispékavých látek, bělidel a třeba fluoru, kdežto přírodní mořská sůl se vyrábí pouhým odpařením z mořské vody a nic se do ní už nepřidává. Z chemického hlediska určitě není rozdíl mezi uměle přidaným jódem a jódem přirozeně obsaženým, ovšem já dávám přednost tomu druhému. Výtečná je také himálajská sůl. Dostatek jódu obsahuje například pórek, česnek, brokolice, špenát, mořské řasy, zelí, mrkev, fazolky, rajčata, jablíčka, višně, maliny, černý rybíz, kešu, lněné semínko a mnoho bylinek, třeba tymián, jitrocel nebo řebříček. Pokud vás to zajímá, doporučuji tento článek: http://zdrava-vyziva.zdrave.cz/dejte-pozor-cim-solite/

      Vymazat