RÝŽOVÉ MLÉKO

Rýžové mléko (rýžový nápoj) koupíte docela běžně v obchodech, litr stojí okolo 60 – 70 korun. Kilo jasmínové rýže stojí asi 50 – 60 korun. Z toho mi vychází, že si doma udělám litr rýžového mléka přibližně za 6 korun. To už stojí za úvahu, ne?
Zkoušela jsem nejprve rýži předem vařit, to se ale nedalo pít, byla to prostě řídká rýžová kaše, podle chutě i vůně. Takže první pokus nevyšel, ale napodruhé to se syrovou rýží dopadlo skvěle, rýžové mléko je opravdu dobré.
100 g jasmínové rýže propláchneme v cedníku a namočíme na 24 – 30 hodin do studené vody. Vodu slijeme, rýži přecedíme a znovu propláchneme a doplníme na 500 ml čerstvou vodou. Přidáme špetku soli a lžičku až dvě cukru nebo rostlinného sirupu (agávový, špaldový, javorový, datlový...). Rozmixujeme co nejvíce dohladka, doplníme na 1100 ml čistou vodou, přecedíme přes plátýnko, dobře vymačkáme a uchováme v chladu. Před každým použitím dobře protřepejte!




více ZDE

37 komentářů:

  1. Dobry den, prosim, chapu to dobre, ze se mleko vyrabi ze syrove ryze? Vzdy jsem videla navody z ryze varene. Dekuji.

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý deň, použili ste ryžu natural alebo bielu? Ďakujem.

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, ta první voda, co se slije, se prostě vylije pryč? Díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano, stejně jako při výrobě jiných rostlinných mlék, namáčecí voda se vylévá

      Vymazat
    2. podle sestry je fajn na vlasy, tak třeba ji můžete ještě takto využít ;)

      Vymazat
  4. Děkuji za recept, vyzkoušela jsem již mnoho vašich návodů... Kupuji si rýžové mléko krabicové, je mírně nasládlé, aniž by bylo slazeno. Moje domácí rýžové mléko je vždy neutrální, skoro bez chuti. Jak nápoj "vylepšit"? A ještě nevím, proč mnoho (kupovaných) rostlinných mlék obsahují mořskou řasu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. rostlinná mléka dochucuji právě solí a sirupem, mořská řasa patrně kupovaná mléka obohacuje o nějaké prvky

      Vymazat
  5. Dobry podvečer jak dlouho mléko vydrží??

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, mohu použít i normální rýži místo jasmínové?

    OdpovědětVymazat
  7. Dobry den,mleko je výborně.mate prosim radu,jak mohu využit ryzovou drť?dekuji Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, rýžová drť je zbavena všech živin (ty jsou v mléce) i chuti. Možná se by se dala usušit, namlít a používat na vysypávání forem při pečení. Já ji dávám slepicím :)

      Vymazat
    2. Já z té drtě uvařila krásný krémový pudink :-)

      Vymazat
    3. já zkusím klasickou rýžovou kaši, kterou si děláváme z namleté rýže a mléka

      Vymazat
  8. I já dnes vyzkoušela a je to chutná náhražka kravského mléka, za mě super;-)
    Děkujeme

    OdpovědětVymazat
  9. dobrý den, musí se mléko sladit? já bych nechtěla s cukrem, děkuji

    OdpovědětVymazat
  10. nektera krabicova (dm,globus) slazena nejsou, presto jsou nasladla diky fermentaci ryze (psano i na tech krabicich). Rasy dodavaji vapnik, nekteri vegani preferuji rostlina mlika s vapnikem.

    OdpovědětVymazat
  11. Dobry den, a jake rasy se pouzivaji, aby bylo mleko obohaceni o vapnik? A jak by se s rasou pripravovalo byste vedela? Dekuji moc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to bohužel nevím a já bych řasu nepřidávala, všechny, co znám, smrdí rybinou :)

      Vymazat
  12. Dobrý den. Potřebuju si vyrobit nějaké mléko, do melty a na vaření kaší. Se sníženým obsahem tuku. Mám slinivkovou dietu. Je toto mléko vhodné? Děkuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. určitě, rýžové mléko patří k těm nejméně zatěžujícím

      Vymazat
  13. Dobry den, dnes jsem zkusila a chutná po syrove ryzi. Napada vas, cim by to mohlo byt? Dekuji za pripadnou radu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, já syrovou rýži nikdy nejedla, takže mě to nenapadlo. Chuť toho mléka mi vyhovuje. Někteří lidé rýži nejprve uvaří, to jsem také zkusila a nedalo se to vůbec pít, chutnalo to zkrátka jako rozvařená rýže. Ale zkuste to, pokud vám vadí tahle chuť, třeba vám ta vařená bude naopak vyhovovat.

      Vymazat
  14. Dobrý den, od kolika měsíců můžete toto domácí mléko doporučit? Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dobrý den, nejsem výživový poradce a o výživě kojenců nic nevím

      Vymazat
  15. Dobrý den můžu se zeptat kolik vody přidám když mixují rýži

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, tolik, aby se vám to dobře mixovalo, vodu pak doplníte

      Vymazat
  16. Dobry den, co znamena 1100? ... doplníme na 1100 čistou vodou...

    OdpovědětVymazat
  17. Děkuji za úžasný popis ❤❤❤

    OdpovědětVymazat
  18. asi jsem od receptu čekal trochu víc. bohužel mi to přijde velice bez chuti a s kupovaným se nedá srovnávat. asi bude více slazené nebo holt půjde o trochu složitější proces výroby.

    OdpovědětVymazat
  19. Dobrý den. Nevíte náhodou, zda by z takto vyrobeného mléka šel vyrobit v jogurtovači rostlinný jogurt? Naočkovat koupeným rostlinným jogurtem a nechat např. 10 hodin v jogurtovači? Děkuji Irena

    OdpovědětVymazat